5/6/09

les lectures de la festa de la Santa Trinitat

Dt 4, 32-34, 39-40
És el discurs de comiat de Moisès, en que convida al poble a mirar al seu entorn, i veure si hi troben quelcom de semblant a l’Aliança que el Senyor va fer amb el seu poble. A l’època del Deuteronomi, i durant tot l’Antic Testament, l’objectiu era alliberar el poble del politeisme.
En aquest text trobem, en poques paraules, tota la catequesi del poble d’Israel, amb una enumeració de les obres de Déu pel seu poble: 1) Déu ha creat la humanitat, 2) ha parlat al seu poble, 3) l’ha escollit i l’ha alliberat, 4) li ha donat uns manaments, 5) i finalment, li ha donat una terra.
En aquesta presència constant de Déu al costat del poble, queda encara per descobrir que no és pas reservada exclusivament a Israel, Déu és el Déu de tots els pobles. En aquell temps, cada poble tenia el seu déu o déus, però el Déu que es revela a Israel, és el Déu de tothom.
...............................................................
Mt 28, 16-20
Ens trobem a Galilea, lloc on comença la predicació de Jesús, i a la muntanya, lloc de comunicació de Déu als homes. Aquí, Jesús pronuncia un curt discurs de comiat. Curiosament, els deixebles no es mostren pas massa disposats, l’aparició de Jesús no s’imposa com una evidència ... “alguns dubtaven”; aquesta frase, però, podria ser també com un avís als lectors, de que la fe, malgrat la resurrecció, no és pas una resposta fàcil.
“He rebut plena autoritat al cel i a la terra”, que recorda la visió de Dn 7, 14, sobre el Fill d’Home, que rep tot poder de “l’ancià carregat d’anys”.
Tots els evangelis, de diferent manera, conclouen que fou el mateix Ressuscitat qui va encarregar als apòstols la missió de proclamar l’evangeli a tot el món. La missió encomanada té per objectiu “convertir tots els pobles”.
Els altres evangelis parlen del baptisme en nom de Jesús, o per l’Esperit. Sols Mateu el proposa en “el nom del Pare, del Fill i de l’Esperit Sant”, com a primera formulació del misteri de la Trinitat. “En nom de”, era una expressió freqüent en la Bíblia, i es referia a una sola persona, a un sol Déu ... però aquí es nomenen tres persones ben diferenciades, encara que sota un sol nom
... “aneu doncs”, és urgent veure tota la humanitat aprofitar-se d’aquest missatge que ha proclamat Jesús.

JiR