16/10/09

Les lectures del diumenge 29è del temps durant l'any. 18 d'octubre



Is 53, 10-11

El profeta Isaïes escriu en el segle VI aC. i parla als seus contemporanis. Es pot meditar el text i trobar-hi un nou sentit, però és evident que hi ha un missatge adreçat als qui l’escoltaven en aquell temps, i en base al que ell veu. Estan en un context de persecució, en l’exili a Babilònia, i es senten abandonats de Déu. Is posa l’exemple d’un Servent, que sembla personificar el poble exiliat, o el que en queda, per donar un missatge. Tres punts:
1) en el vostre sofriment, Déu està al vostre costat. És difícil d’interpretar, però és un contrasentit creure que Déu pot complaure’s en el sofriment d’un home, si sabem que Déu és amor; cal entendre que quan el Servent és triturat pel sofriment, Déu s’inclina sobre d’ell amb amor, està al seu costat.
2) podeu donar un sentit a aquest sofriment. “després ... veurà la llum i se’n saciarà”, que no pretén pas ser una explicació del misteri del sofriment, però una esperança de que pot servir per quelcom ... a la fi tornaran a casa.
3) podeu contribuir a l’obra de Déu. Pel Servent, “el designi del Senyor arribarà a bon terme”, recobraran la pau.
...............................................................
Mc 10, 35-45

Marc posa novament en relleu la incomprensió dels deixebles, que cerquen ocupar una plaça en el Regne, alliberat dels romans. En el text que segueix hi ha unes paraules que caldria aclarir:
1) “ser batejats amb el baptisme ...”. “Batejar”, significava submergir-se en l’aigua per morir ofegat, que es podria interpretar com morir i, al sortir de l’aigua, viure una nova vida, ressuscitar. Aquest deu ser el vertader significat, doncs a Lc 12, 50, Jesús diu: “Haig de rebre un baptisme ...”, i Pau a Rm 6, 3-5, explica bé el significat del bateig en Crist, que és morir i ressuscitar amb Ell.
2) “donar la vida com a rescat per tothom”. La paraula “rescat”, en el temps de Jesús, significava “alliberament”, no un preu. No té sentit imaginar que la vida de Jesús fos el preu pel perdó de Déu, seria desfigurar la imatge de Déu. Tots els profetes havien lluitat contra els sacrificis humans; els deixebles en cap moment entendrien que Déu pogués exigir la mort del seu Fill.
El missatge de Jesús està en la seva vida, però la veritat que ens mostra té el seu risc, que ell assumeix; la seva mort n’és una conseqüència, i no s’ha de confondre amb un objectiu.