22/6/12

Naixement de Joan Baptista. 24 de juny


 "La santa família de Sant Joan Baptista" Caravaggio
Is 49, 1-6
El segle VI aC. el poble d’Israel va ser deportat a Babilònia. Durant aquest temps, l’objectiu dels profetes era mantenir la fe i l’esperança. Una bona manera era convèncer el poble que encara tenia un rol a acomplir, i l’expressaven amb el títol de “servent de Déu”. En aquest text, es fa una crida a aquest “servidor”, semblant a la crida a Jeremies per ser profeta: “abans de néixer em cridà”. La missió del poble en l’exili és fer de profeta.
De dues maneres: 1) resistint a la temptació d’idolatria, que predominava en la societat de Babilònia, i 2) amb el retorn al seu país, les altres nacions seran testimonis de l’obra salvadora de Déu, “t’he fet llum de tots els pobles perquè la salvació arribi d’un cap a l’altra de la terra”. En realitat, al començar el text ja es feia una crida als “pobles llunyans”.
Aquesta crida al “servent” abans de néixer, fa pensar en Joan, amb qui s’inicia el procés que, amb Jesús, es farà arribar la salvació a tots els pobles.
..........................................................
Lc 1, 57-66, 80
Lluc fa un paral·lelisme entre Joan el Baptista i Jesús. Dues anunciacions per l’àngel, a Zacaries i a Maria, d’un fill engendrat d’una manera poc convencional: una mare estèril i d’avançada edat, i Maria una mare verge. Després els dos naixements, i les dues circumcisions.
Els pares de Joan veien passar els anys sense obtenir el que tot jueu aspira: tenir un descendent per assegurar la presència de la seva família el dia del Senyor. Però Zacaries dubta de l’anunci de l’àngel, i és per això que esdevé mut.
Als vuit dies, l’infant tenia de ser circumcidat i rebre un nom. Però quan aquest nom ve donat per Déu mateix, cal veure-hi una missió a acomplir: el nom de Joan, l’havia proposat l’àngel a Zacaries, i significa “Déu ha mostrat el seu favor”. Zacaries, al confirmar que el nom del seu fill tenia de ser Joan, se li alliberà la llengua, i començà a parlar i lloar Déu.
Tothom va quedar sorprès, primer els veïns i familiars, però després “tota la muntanya de Judà”, és a dir, tot Israel. 
Joan i Roser