20/7/12

les lectures del diumenge 16 durant l'any. 22 de juliol



Jr 23, 1-6
            La metàfora del pastor, era habitual per parlar dels reis, especialment a partir de David, pastor que va esdevenir rei. Un bon rei és aquell que, com un pastor, vetlla per la seguretat i prosperitat del seu ramat, el poble.
            El comportament dels reis, però, no ha estat bo i han conduit el país al desastre: Jerusalem ha estat envaïda, el Temple destruït i el poble deportat a Babilònia. Dins aquest context, el profeta Jeremies porta un missatge d’esperança: un dia, potser llunyà, però cert, per fi vindrà un bon rei, a través del qual Déu exercirà la funció de bon pastor. I aquest missatge el reafirma citant per cinc vegades “Ho dic Jo, el Senyor”.
            Després, la mateixa promesa és represa amb una altra imatge: “germinar”, que evoca el creixement d’una llavor. Els profetes n’han fet la imatge d’una esperança ben precisa, la de veure complides les promeses fetes a David, les de l’arribada d’un Messies ... dret, justícia i seguretat, vet aquí a què aspira el poble i que aportarà el Messies. Pels cristians, aquest oracle de Jeremies s’acompleix en Jesús, el Messies.  
..........................................................                                                                                                  
Mc 6, 30-34
            Quan tornen els deixebles, tenen necessitat d’explicar les seves vivències a Jesús, però hi ha tanta gent que Jesús decideix marxar, per buscar un xic de calma, igual a com ho havia fet en altres ocasions semblants ... però la gent els va seguir.
            Cal remarcar el fort sentiment que s’apodera de Jesús al veure tanta gent, al baixar de la barca ... “li va commoure les entranyes” (mot grec = lo més profund de l’ésser), doncs “eren com ovelles sense pastor”, i es disposà a ensenyar-los, amb el que es podria presentar Jesús com el Pastor messiànic anunciat pel profeta.
            Després de la reconstrucció del Temple, al tornar de l’exili a Babilònia, les lleis de purificació dominaven la religió jueva, convertida en un simple compliment d’unes normes (613 preceptes), amb lo que Jesús mostrava un desacord, i al sentir-lo parlar, la gent acceptava la seva ensenyança i hi veien el pastor que, en lloc de dispersar, els reunia. És per això que Jesús prescindeix del descans i l’aliment, a fi de seguir instruint-los.
Joan i Roser