26/8/17

Certs aspectes litúrgis actuals

Certs aspectes litúrgis actuals

Cal agenollar-se per pregar? Concili de Nicea (any 325). Un dels canons regula la postura per pregar. Es considera que el cristià és fill de Déu i al seu Pare li parla estant dret, tal i com els fills parlen amb el seu pare. Amb això s’intenta eliminar “les costums paganes de pregar agenollats”.

            Ez 2, 2: Tant bon punt la veu m’hagué parlat, l’Esperit va entrar dintre meu i em feu posar dret. Aleshores vaig sentir el qui em parlava ... “a tu, fill d’home, t’envio ...”.

            L’any 386, sant Ciril de Jerusalem ens indica una bonica manera de rebre la eucaristia: “Quan tu avancis, fes amb la mà esquerra un tron per la dreta que rebrà el Rei. Rep el Cos de Crist al fons de la mà i respon AMEN”. Durant molts segles és així que s’ha combregat.

            Això són textos dels primers segles del cristianisme, i com és possible que les costums hagin anat degenerant tan: agenollats ! combregar a la llengua !


J.Minguella