20/8/20

Diumenge-XXI-d-any


Diumenge-XXI-d-any

Is 22,19-23

            Donada la feblesa de Jerusalem, Ezequies vol buscar una major independència acostant-se a l’Egipte, lo qual el portarà al desastre i finalment a l’exili. Isaïes fa un oracle de condemna contra Xebnà, cap del palau del rei, per haver-lo aconsellat malament, portat per les seves ànsies de poder, en lloc de buscar l’interès del poble.
            Crida Eliaquim, per substituir-lo, a qui nomena “el meu servent”, títol que designa aquell en qui Déu confia i l’hi ofereix una tasca. Li posa “la clau”, símbol d’autoritat dins el regne; com a cap del palau, podrà filtrar les entrades i sortides, i qui vulgui accedir al rei, tindrà de passar per ell.
            Com a conclusió, en podríem treure que l’única preocupació de Déu, i els seus seguidors, és el servei al poble.   

Mt 16, 13-20


           Aquest text, és una mena de sondatge d’opinió, en que Jesús interroga als deixebles, assumint la misteriosa figura del Fill de l’home, anunciada pel profeta Daniel; es presenta com qui encapçala el poble de Déu.
            La gent, en continuïtat amb el passat, identifica Jesús amb un profeta: és Joan Baptista, Elies, Jeremies ... no han copsat l’autèntic sentit de l’activitat de Jesús. “¿I vosaltres?” ... davant d’aquesta pregunta, Simó respon “tu ets el Messies, Fill de Déu viu”, igual que els reis d’Israel, a qui s’atribueix aquest títol, després de ser ungits (ungit = messies) ...  però Jesús ho és d’una manera diferent, i no pas sols honorífica.  Seguint el decurs de l’evangeli, però, es posarà de manifest que els deixebles tampoc han acabat d’entendre quin tipus de Messies representa Jesús, que continuen identificant amb un Messies-rei, segons l’estil del passat.
            Canviar el nom a una persona, era encomanar-li una nova missió, i aquest és el sentit de nomenar a Simó, “Pedra” que esdevindrà el fonament de l’Església. Amb “les claus” seria autoritzar-lo a interpretar el que està prohibit (lligar) o permès (deslligar), per viure conforme al missatge del Regne. Pere obrirà als pagans les portes de l’Església primitiva.

 Joan i Roser