Ac 13, 14, 43-52
Pau,
junt amb Bernabé, arriba a Antioquía de Pisídia i, com tot jueu
practicant, el sàbat va a la sinagoga i, en signe d’acolliment, li donen
la paraula. Pau els parla de Jesús com el Messies esperat pels jueus, i
és ben acollit pels assistents: jueus, prosèlits (no jueus convertits),
i “temorosos de Déu” (simpatitzants no circumcidats).
El sàbat
següent, una gran gentada esperava Pau a la sinagoga, cosa que preocupa
als jueus, i quan comença a parlar, engelosits pel seu èxit, es posaren a
contradir les seves paraules ... però els pagans (no jueus) semblaven
millor disposats a acceptar-les. Això va comportar un capgirament dins
la vida de Pau, que el fa decidir portar el missatge de Jesús als
pagans, encara que sense refusar els jueus, que semblava en tenien la
exclusiva. Una decisió d’una notable rellevància.
....................................................................................Jn 10, 27-30
"Les meves ovelles reconeixen la meva veu. També jo les reconec i elles em segueixen"
La
paràbola del pastor, es reparteix entre els tres anys litúrgics, i cada
lectura presenta un tema dominant: 1) la porta de la cleda, 2) el
pastor dóna la vida per les ovelles, i 3) les coneix i les porta a la
vida eterna, tema d’aquest any.
Els jueus pregunten a Jesús si és ell
el Messies. Esperaven un Messies reial i poderós, que els alliberés
dels romans, però Jesús prefereix revelar-se com un pastor, que s’ocupa
del seu poble (rei-pastor era una expressió habitual en la historia
d’Israel). David n’és la figura paradigmàtica d’aquest “pastor” (Ez 34,
21-28).
Hi ha una relació d’amistat i d’amor entre Jesús i els que
creuen en ell. Les ovelles “escolten la seva veu, Jo les conec i elles
em segueixen”. Conèixer, en terminologia bíblica, té un sentit més
profund i més íntim que el nostre habitual, vol dir que les estima, tot i
veient els punts febles i també els positius de cadascuna. El lligam
que uneix ovelles i pastor, no és pas menys consistent que el lligam que
uneix Jesús i el Pare.
Però Jesús encara va més lluny, “Jo els dono
vida eterna ... ningú me les arrencarà de les mans ...ningú podrà
arrencar res de les mans del Pare”; posa les dues frases a un mateix
nivell, i acaba dient el que ja semblava deduir-se: “jo i el Pare som
u”. Pels interlocutors, això era inacceptable, contrari al que cada dia
proclamaven, “escolta Israel, el Senyor, nostre Déu és el Senyor U”, ja
que semblava voler dir que un home es feia Déu. Això justifica que,
després, el volguessin apedregar.
És de les poques vegades que, en els evangelis, Jesús sembla insinuar que és Déu.
(Recuperat d'abril de 2010)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada