Is 62, 1-5
S’ha
acabat l’exili a Babilònia, i el poble retorna a Jerusalem, però
el Temple encara està destruït, i pensen si Déu realment s’ocupa
d’ells. És per combatre aquesta desesperança, que Isaïes diu que
Déu no ha pas oblidat el poble, i parla a
Jerusalem com qui s’adreça
a una esposa. Aquest és l’estat de les relacions entre Déu i el
seu poble: “com un nuvi s’alegra de tenir la núvia”. Va ser
Osees, al segle VIII aC, qui primer va comparar el poble d’Israel
amb una esposa (Os 2, 21); després, trobem altres cites semblants
d’altres profetes, que van culminar en el Càntic dels Càntics,
paràbola de l’amor de Déu per la humanitat.
“Et donaré un nom nou
...”. Saber el nom d’algú és com conèixe’l i, entre esposos,
no és estrany donar-se un diminutiu afable, que expressa amor. En la
Bíblia, “un nom nou” indica també una missió nova; així Abram
se l’anomena Abraham, Jacob passa a dir-se Israel, Simó esdevé
Pere ... i aquí, Déu dóna un nom nou a Jerusalem, li dirà “me
l’estimo”.
....................................................
Jn 2, 1-11
És
amb simbolismes, que Joan diu les coses importants en el seu
evangeli, i no parla de miracles, sinó de “signes”, lo qual
provoca la pregunta ¿signe de què? ... i cal descobrir el missatge
amagat en el text.
“El tercer dia ...”,
no s’ha de confondre amb un temps cronològic. En llenguatge
bíblic, és el dia reservat per l’actuació de Déu: aquí comença
a manifestar-se Jesús ... i, al final, “el tercer dia” Jesús
serà ressuscitat per Déu.
Tot comença en un àpat
de noces, que evoca un projecta d’aliança: “... com un nuvi
s’alegra de tenir la núvia”, llegim a Is 62, 5. En l’evangeli
de Jn, la missió de Jesús es situa entre dos àpats: Canà de
Galilea i l’últim Sopar de Pasqua.
Les piques de pedra
servien per posar-hi l’aigua per la purificació, i estaven buides,
representaven la Llei, els ritus, els legalismes, les normes ... però
amb Jesús es transformen i queden plenes de vi, símbol de
l’arribada d’uns temps nous, d’un altre tipus d’Aliança, el
vi supera l’aigua; aquest vi, diu el cap del servei, és molt
millor que el d’abans.
Maria, en Joan, hi surt
sols dues vegades: al inici, les noces de Canà, i al final,
acompanyant Jesús a la creu. “L’hora”, és el moment en que el
projecta de Déu ha estat definitivament acomplert en Jesús i, per
això, quan Maria suggereix que no tenen vi, li diu que encara no ha
arribat l’hora. Després, Maria convida als servidors a col·laborar
en l’obra de Déu: “feu el que us digui”.
JiR
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada