Octava de Nadal.
31 de desembre del 2017
Sir 3, 2-6, 12-14
Quan s’escriu aquest text, estaven sota la dominació
grega, hi havia tranquil·litat, però les noves maneres de pensar s’anaven
estenent i hi havia el risc d’acabar vivint com els grecs. Això portà a Ben
Sira a defensar els fonaments de la religió jueva, començant per la família, ja
que si l’estructura familiar s’afebleix, qui transmetrà als infants la fe, els
valors i les pràctiques del judaisme? Així desenvolupa una mena de variacions
sobre el quart manament “honra el pare i la mare”, que junt amb “recorda’t de
consagrar-me el dissabte” eren els dos únics manaments positius de la Llei,
tots els altres eren prohibicions (Ex 20, 1-17). Ben Sira diu que si volem
honorar Déu, comencem per honorar els pares. La família humana no es pot
viure fora d’una relació recíproca d’amor.
.......................................................
Lc 2, 22-40
Maria i Josep van a Jerusalem per acomplir tot el que
estava prescrit per la Llei: el ritus de la purificació de la mare, i presentar
el fill primogènit. Els primers en
reconèixer Jesús són la gent senzilla, com Simeó i Anna que eren uns
contemplatius que servien Déu nit i dia amb la pregària. Jesús és aquell que ve
a instaurar el Regne de Déu damunt la terra, però ningú se’n adonava encara, ni
tant sols els pares: “estaven meravellats del que es deia del seu fill”.
L’Esperit inspira Simeó les paraules que revelen el
misteri d’aquest Infant; era un home just i religiós que esperava “la
consolació d’Israel” i, aixecant l’Infant, posa de manifest la ”llum del
Salvador, que es revela a les nacions”, i “la glòria del poble d’Israel”; el
projecte de salvació de Déu concerneix tota la humanitat. Sorprèn que aquest
caire universal de la missió de Jesús, es proclami precisament dins el Temple
jueu, zelós del seu privilegi exclusiu.
En quan a Anna, estava també plena d’impaciència, i
parla de l’Infant a tots els qui “esperaven l’alliberament de Jerusalem”.
“L’Infant creixia i s’enfortia, ple d’enteniment, i el
favor de Déu l’acompanyava”: l’encarnació esdevindria tot un procés històric.
Si realment era un home, havia d’anar assumint progressivament la missió que
devia acomplir.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada