Diumenge V de Quaresma
Jo 8, 1-11
Els escribes
i fariseus s'acosten a Jesús per posar-ho a prova, per estendre'l un parany,
com en altres ocasions. La llei de Moisès deixava clar que l'adúltera havia de
morir; si Jesús ho acceptava, posava en dubte tot el missatge centrat en la
misericòrdia de Déu i la seva actitud d'acollida als pecadors. D'altra banda,
si Jesús no acceptava la mort de l'adúltera quedaria molt pitjor, s'estaria
rebel·lant contra la llei mateixa de Déu; allò hagués suposat la fi de tot el
seu moviment, cap jueu podia ser seguidor d'algú que negués frontalment la llei
de Moisès. La situació és tensa, dramàtica. La dona, posada al mig, potser
plorosa, o potser simplement paralitzada, mira al voltant. La gent que escolta
Jesús es queda a l'expectativa, què respondrà? Els escribes i fariseus, amb el
somriure tort, es feliciten per un parany tan enginyós. Jesús, en canvi, com si
la cosa no anés amb ell, s'ajup i es posa a escriure a terra. Els escribes i
fariseus s'impacienten. «Per què no respon Jesús? Necessitem una resposta! Què
és el que escriu a terra?» Jesús es cansa i s'hi incorpora. Amb una de les
seves frases genials va a la medul·la de l'assumpte: «Qui estigui lliure de
pecat, que tiri la primera pedra.» I de nou torna a escriure a terra. Els
acusadors van rebre l'impacte de les paraules de Jesús i potser del seu gest.
Per què marxen? Havien portat davant de Jesús una dona que era, amb tota
evidència, pecadora. No es tracta de jutjar un cas ambigu, la llei de Moisès no
donava cap dubte. Estaven preparats per executar-la... i un simple gest de
Jesús i una breu frase els torna tota la vida del revés. Jesús no entra a
discutir ni la llei ni la condemna, tan sols els demana que s'interroguin sobre
el seu propi pecat. Potser és per això que els més vells se n'adonen abans que
els joves; ells han tingut una vida més llarga, i més possibilitats per pecar.
Sigui com sigui, acaben marxant tots, fins a l'últim. Al final, Jesús és l'únic
que té autèntica autoritat per condemnar la dona. Però decideix no fer-ho.
D'altra banda, tampoc no accepta el pecat, ja que li indica, que «ves-te’n, d'ara
endavant no pequis més». A Jesús no li és igual el pecat. El perdó no és tan
senzill com dir: «no passa res». No és cert, sí que passa, i passa molt. La
llei de Moisès diu que el pecador mereix la mort, i Jesús no desmenteix aquesta
llei. El pecat ens destrueix interiorment, desfà la nostra autenticitat i ens
converteix en allò que no som, ens fa inhumans; a més, el pecat deixa restes,
s'alimenta de si mateix, i es pot convertir en hàbit destructiu. La mort que
comporta el pecat no és un “càstig de Déu” que vingui des de fora, és el
resultat de faltar a la nostra pròpia essència, de trastocar la nostra vida,
d'arribar a ser el contrari del que som. Si vam ser creats com a imatges de
Déu, que és bondat i amor, nosaltres tenim la llibertat d'arribar a encarnar el
mal, l'odi, la rancúnia. Jesús no diu a l'adúltera que «no passa res», no li
dona un copet a l'esquena dient-li «aquestes coses s'arreglen». Jesús no nega
que mereixi la condemna, ella la mereix, però Jesús la perdona. L'última frase
de Jesús carrega les tintes a «d'ara endavant». Per què? Què ha passat en
aquest «ara»? Precisament el perdó regalat, gratuït, de Jesús. El perdó de
Jesús és un esdeveniment nou, suposa un canvi, una fractura a la vida de la
pecadora. «Abans» i «ara» són dues realitats diferents. A l'«abans» regna el
pecat, a l'«ara» sobrevé gratuïtament el perdó misericordiós de Déu. És
precisament aquest perdó, com a esdeveniment transformador, el que fa possible
que la dona «ja no pequi més». No es tracta simplement d'un «vinga,
intenta-ho», sinó de la gràcia de Déu que ve a la nostra vida per fer possible
el penediment. L'ésser humà sense Déu no pot sortir del cercle viciós del
pecat; l'amor de Déu s'escampa sobre ell en forma de perdó per donar-li la
possibilitat de trencar aquest cercle i tornar a començar. Però el que la pecadora
no sap, és que hi ha algú que sí que morirà al seu lloc; serà el mateix Jesús,
que carregant els pecats de tots, donarà la seva vida a la creu. La mort i la
resurrecció de Jesús serà l'autèntic punt d'inflexió de la història,
l'autèntica fractura entre l'abans i l'ara del temps universal.
bibliayvida.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada