So 3, 14-18
En
ple segle VII aC, Jerusalem tenia uns reis pervertits i allunyats de
l’Aliança, i hi havia també una clara amenaça per part d’Assíria. Quan
s’inicia el regnat de Josies, aquest troba en el Temple uns escrits del
Deuteronomi, sembla la part legislativa (cap. 12 a 26), que l’estimula a
proposar reformes, per intentar resoldre la misèria moral del poble, i
que sembla també aturar l’amenaça dels assiris.
Aquesta nova
situació, estimula a Sofonies a proclamar un missatge de joia i
d’esperança (novament l’esperança dels profetes): “Alegra't !”, “El
Senyor és a dintre teu”. Però no sols el poble s’omplirà de goig, sinó
que el mateix Déu mostra el seu goig amb el seu poble: “se sent joiós i
alegre per l’amor que et té”. És un himne joiós per proclamar l’acció de
Déu dins el poble.
.......................................................................................
Lc 3, 10-18
En aquest text, Lluc respon a dues preguntes del poble:
1)
¿què hem de fer?, com manifestar el canvi de mentalitat que comporta el
baptisme de Joan. És una proba de que han entès el missatge de que la
fe ha de ser activa: la resposta és que la vertadera conversió comença
amb el compartir i el respecte envers els altres. Joan, fill d’un
sacerdot, no cita ni la Llei ni el Temple.
2) l’altra pregunta és
sobre la relació entre Joan Baptista i Jesús. Joan no és pas el Messies
que esperen, però anuncia que vindrà després d’ell. El baptisme amb
aigua de Joan comporta un canvi de mentalitat, però Jesús batejarà amb
l’Esperit i amb foc. Davant d’Ell, Joan és poca cosa, “deslligar les
sandàlies” era feina d’esclaus.
La idea de Messies, en l’Antic
Testament, era la d’un rei que faria desaparèixer el mal i regnar la
justícia, desplegant el judici de Déu que, en moltes ocasions, era
invocat com una operació de tria: blat per guardar i palla per cremar.
Però no es pretenia pas suprimir cap persona, no és un foc de
destrucció, sinó de purificació: el foc eliminaria, de cadascú de
nosaltres, tot el no conforme amb el regne de justícia i de pau, que
instaurarà el Messies.
Batejar “amb l’Esperit Sant i amb foc”. Per
alguns, aquí la preposició grega “kai”, no és una adició (= i), sinó una
equivalència, i caldria traduir “amb l’Esperit, que és foc” o “amb el
foc de l’Esperit”, amb lo que, també, es faria més comprensible el foc
que apareix sobre els deixebles, durant la vinguda de l’Esperit en la
Pentecosta.
JiR
(Recuperat de desembre de 2009)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada