"Mireu l'Anyell de Déu, que pren damunt seu el pecat del món"
Is 49, 3. 5-6
El
segon “Cant del Servent” mostra tots els conflictes d’identitat
que va viure la comunitat d’Israel, durant l’exili i la tornada a
Jerusalem. Es fa evident que el Servent es refereix a Israel: “Ets
el meu Servent; en tu, Israel, faig resplendir la meva glòria”, és
a dir, seré reconegut, revelat. Però no sembla referir-se a la
totalitat d’Israel, doncs proposa al Servent reunir tot el poble;
es fa referència a la “petita Resta”, que s’ha mantingut
sempre fidel, i que portarà la salvació a tot Israel, però també
al món sencer “d’un cap a l’altre de la terra”.
En certa manera, tots es
sentien cridats per Déu, però en dues maneres diferents i
antagòniques: uns s’inclinaven per la exclusivitat, el
nacionalisme i la recerca de la puresa, que els distingís dels
demès; però d’altres optaven per la universalitat, la tolerància,
la capacitat de diàleg amb tothom (la “petita Resta”), que és
amb qui s’ha identificat Jesús.
..........................................................................
Jn 1, 29-34
Quan
Joan veu venir Jesús, diu a la gent “mireu l’anyell de Déu”,
però el seu significat va més enllà de la tendresa o la innocència
d’un anyell, té un fonament bíblic; es refereix a l’anyell
pasqual, que amb la seva sang “posada als muntants i la llinda de
les cases” (Ex 12, 7), va protegir el poble jueu a Egipte,
alliberant-lo de l’esclavitud. Joan atribueix a Jesús el mateix
significat: marcarà la marxa dels seus seguidors vers el definitiu
alliberament.
Joan identifica Jesús
com “l’home que em passa al davant”, i assoleix un lloc
preeminent, doncs ja existia abans d’ell, i dóna testimoni de que
Jesús és el Messies, veu posar-se sobre d’ell l’Esperit, com
havia dit Is 11, 2: “l’Esperit del Senyor reposarà damunt d’ell”
. La paraula posar-se, o reposar, és una manera de dir-nos que tot
el que faci Jesús, serà obra de l’Esperit de Déu, que es manté
en Ell. Déu autentifica la missió de Jesús enviant-li el seu
Esperit.
Joan no coneixia Jesús,
però amb el seu bateig es va donar a conèixer i es va manifestar a
tothom. Joan Baptista reconeix Jesús com el Messies que esperaven,
però no pas tal com l’esperaven: un messies rei poderós, que els
alliberés dels romans. Però la missió de Jesús és diferent:
portarà cap el servei i l’amor a Déu i als altres.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada