Setmana XXIX de durant l’any. 22 d’octubre del 2017
Is 45, 1. 4-6
Quan Isaïes escriu aquest
text, els jueus estan encara a l’exili de Babilònia, i coneixen ja les
conquestes de Cir, rei de Persia, i també que practica una política
humanitària, cosa poc corrent. El profeta veu en el rei Cir un
messies (=ungit) escollit per Déu que, apoderant-se de Babilònia, alliberaria
del exili el poble d’Israel. Déu parla a Cir per encomanar-li una missió; el
fet de no conèixer Déu, no és un impediment per ser cridat. Es constata que un
no jueu pot també servir de mediador per l’actuació de Déu. “El Senyor diu”,
però en realitat, no parla pas directament al mateix Cir, és un missatge
adreçat als exiliats per, en un ambient ple de dubtes, donar-los una esperança:
Déu resta fidel a la seva Aliança, no abandona el poble, i continua dominant
els esdeveniments: “jo sóc el Senyor, no n’hi ha d’altre”.
Les expressions “prendre per la
mà”, “obrir les portes”, “ungir”, són al·lusions al ritus de consagració d’un rei, i Déu farà
portar els èxits d’aquest rei pagà, en profit del seu poble escollit
..............................................................
Mt 22, 15-21
És
significatiu que enviessin cap a Jesús deixebles fariseus (representants del
poder religiós) i herodians (defensors del poder polític). Ambdós pagaven el
tribut al César; els fariseus, menys compromesos, acceptaven que tot poder,
també el dels reis o emperadors, venia de Déu; els herodians eren partidaris de
la col·laboració amb Roma. Amb la
resposta a la pregunta “és permès o no de pagar tribut al César?”, Jesús
tindria de triar amb quin dels dos grups quedava malament. Però els diu
“hipòcrites”, doncs no proposen pas una pregunta, sinó un parany, i els demana
que li mostrin una moneda, que portava l’efígie i el nom del César, amb
característiques d’ídol, i de déu.
Els jueus refusaven
tota representació d’imatges, no sols de Déu, sinó també de l’home (Ex 20, 4),
i encara més si aquest home es pretenia déu. En aquell temps, si portaven una
moneda amb la imatge del César és que, de fet, reconeixien la dominació romana
però, per la imatge anaven contra la Llei. Es tractava, doncs, d’un diner que
pertanyia al César i, per això, Jesús diu: “doneu al César el que és del César”
... però sols el que és del César; no es pot exigir donar-li culte, seria
idolatria. I hi afegeix, “doneu a Déu el que és de Déu”, és a dir, retorneu-li
el seu poble, sobre el qual heu carregat el jou d’unes lleis massa dures a
seguir; esteu segurs de donar a Déu tot el que és de Déu?
Jesús estableix una
clara diferència entre el poder temporal i l’espiritual; reconeix el temporal,
el polític, la seva autonomia, però el poder de Déu no es situa pas al mateix
nivell que el del César. En lloc d’oposar l’obediència al César i la deguda a
Déu, les uneix tot i distingint els diferents camps a que pertanyen.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada