(Recuperat de 17 de febrer del 2019)
Diumenge VI durant l’any
Jr 17,5-8
Els reis d’Israel
s’equivoquen, amb la idolatria, que introdueix altres cultes dins el poble, i
també amb les aliances, ja que quan es demana protecció a un altre rei de la
terra, se’n esdevé vassall, es perd la llibertat ... i van acabar exiliats a
Babilònia.
Davant el poble que busca la
seguretat en les aliances humanes, Jeremies crida a fer confiança en la aliança
amb el Senyor. L’esdevenir del poble, és una tria entre dues possibilitats,
dues situacions, que Jr descriu amb imatges manllevades de la natura: si un
arbre arrela vora de l’aigua, no deixa mai de donar
fruit.
Maleir, en els profetes, vol dir
posar-se en guàrdia, s’ha pres un camí perillós que acabarà malament; beneir,
és un encoratjament, és com dir que s’ha triat el bon camí.
.............................................
Jesús “s’atura en un indret pla”, on
té lloc la vida quotidiana de la gent i, entre els qui l’escolten, es poden
distingir dos grups: els deixebles, i una gentada del poble jueu i estrangers;
les paraules de Jesús s’adrecen a tothom.
El sermó de la plana, és una
invitació a veure d’una altra manera, la realitat que vivim, és un capgirament
dels nostres valors dominants, que no són els del Regne. S’hi troba el
llenguatge dels profetes, a vegades sever i amenaçador, i d’altres
encoratjador.
Quan Jesús parla de “feliços”,
s’adreça als deixebles; la seva benaurança està ja en la tria que han fet de
seguir-lo, que comporta pobresa, doncs ho han deixat tot. Els “ais” o
malaurances, van dirigits a un “vosaltres” poc concret. En certa manera, es vol
contrastar la mirada de Déu amb la mirada dels homes, que sovint s’equivoquen d’objectiu
i admiren les riqueses i vicis de la vida.
En les 2ª i 3ª benaurances, i en les
2ª i 3ª malaurances, Lluc introdueix l’expressió “els qui ara ...”,
probablement perquè escriu per unes comunitats molt concretes, a qui coneix.
Aquesta oposició entre benaurances i
malaurances, no és pas dividir la humanitat en dos pobles diferents. Tots
formem part, a la vegada, d’un i l’altre grup, i Jesús intenta fer veure a
cadascú la pròpia situació, per esmenar-la si cal.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada