3/4/20

Relats de la Passió de Jesús


                          Relats de la Passió de Jesús

            La fe i la predicació apostòlica han donat formes a aquets esdeveniments, així com el punt de vista personal de cada evangelista, que ha seleccionat, agrupat i explicat les tradicions que ha rebut. Tot això és per dir que si bé hi ha un sol Jesús a l’origen dels quatre evangelistes canònics, cada un en coneix un aspecte diferent i en presenta una imatge diversa, també referent al relat de la Passió de Jesús.
            Donat que la descripció que en fa Mateu no és gaire diferent de la de Marc (com ho manifesta Raymond Brown), es podria parlar de sols tres relats diferents: de Marc, Lluc i Joan, que exposaré, basat en el resum que va publicar Raymon E. Brown, al final del seu llibre dedicat a aquest tema.
            Marc parla de l’abandó humà que coneix Jesús quan puja a pregar a la muntanya de les Oliveres: mentre Jesús prega, els deixebles s’adormen tres vegades, Judes el traeix i Pere nega de coneix-se’l tres vegades. Els jutges, tant jueus com romans són cínics, no creuen en la sinceritat de Jesús. El procés jueu davant el Sanedrí, tenia per objectiu l’amenaça formulada per Jesús, de destruir el Temple, i la seva pretensió de ser el Fill messiànic de Déu. Pilat, però, finalment accepta condemnar Jesús; els soldats se l’enduen i comença una burla, cops i una corona d’espines.
            Jesús resta penjat a la creu durant sis hores. En les tres primeres és objecta de burles, i durant les tres següents , dins la obscuritat. Les úniques paraules de Jesús, en la creu, són “Déu meu perquè m’has abandonat?” ... i quan Jesús dóna l’últim respir, que porta a la seva mort, la cortina del Santuari s’esquinçà de dalt a baix, i un centurió va dir “Veritablement aquest home és Fill de Déu”, no era pas un fals profeta.

            El relat de Lluc és molt diferent. Els deixebles es mantenen fidels davant les probes que Jesús pateix ... malgrat que Pere nega coneix-se’l tres vegades. Quan Jesús puja a pregar, s’adormen sols una vegada, degut a la seva tristesa. Abans de la seva detenció, Jesús cura la orella del servidor ferit. La gent estava al costat de Jesús, veient el que feia. Els enemics es porten millor; Pilat, per tres vegades, reconeix que Jesús no és pas culpable.
            Durant el camí del calvari, Jesús s’inquieta per la sort de les dones. Fan portar la seva creu a Simó de Cirene. Perdona als qui el crucifiquen i promet el paradís al bon lladre, crucificat al seu costat. Jesús mort seriosament pregant “Pare, a les teves mans entrego el meu esperit”.

            El relat de la Passió de Joan, presenta un Jesús sobirà. Quan els soldats romans i la policia jueva venen a detenir-lo, cauen tots a terra, impotents davant Jesús, que pronunciava les paraules divines “Jo soc”; la seva augurança ofèn al gran Sacerdot. Pilat queda astorat pel que  li afirma Jesús “tu no tindries sobre meu cap poder si no hagués estat donat de d’alt” ... malgrat tot, Pilat es veu gairebé forçat a fer crucificar Jesús, encara que abans l’assotaren i li posaren una corona d’espines. Jesús porta ell mateix la creu, no hi intervé cap ajuda.
            A diferència del que diuen els altres evangelistes, Jesús no està pas sol en el calvari, doncs la seva mare i el deixeble que ell estimava, estan al peu de la creu, i Jesús hi estableix una unió entre fill i mare, entre aquestes dues figures altament simbòliques, deixant així darrera d’ell una família de deixebles creients. Jesús no crida pas “Déu meu perquè m’has abandonat?” perquè el Pare està sempre amb ell i les seves paraules representen una decisió solemne “Tot s’ha complert”. També amb la mort, deixa la vida amb l’aigua que raja del seu pit, després que un soldat li traspassés amb un cop de llança. La seva sepultura no es fa pas aquí sense una preparació adequada, com en els altre evangelis, doncs reposa dins un llençol amb cent lliures d’aromes, com era costum entre els jueus.  

            Els tres textos són donats per l’Esperit i cada un esgota la realitat i la significació de Jesús ... és com si un marxés al voltant d’un enorme diamant, per veure’l sobre tres angles diferents i així poder-lo valorar: la veritable imatge emergeix perquè aquets punts de vista són diferents. Triar una imatge de Jesús en la creu, excloent les altres, o mirar d’harmonitzar les diferents imatges evangèliques en una sola, privaria d’una gran part de la seva significació ... malgrat que una imatge té també el seu valor.                                                                                                                                     
    
        Fa ja uns anys, vàrem anar a Bellpuig (França) on a la Capella de la Trinitat hi ha un Crist en creu, que emociona al mirar-lo: amb el cap inclinat i somrient, una postura d’amor i d’amistat, i els braços clavats horitzontals, que  sembla voler dir-nos : “vine que et vull abrasar” . Durant una estona mirant-lo, ens vàrem sentir com acollits.


            Una única imatge sols pot mostrar uns aspectes, però el coneixement de Jesús comporta la valoració total i íntima de la seva vida. Desitjo que aquest relat de la Passió de Jesús, ens ajudi una mica cap el seu coneixement.
                                                                                   
Joan Minguella