Diumenge II de Pasqua
.
Ac 2, 42- 47
Aquest relat està clarament situat
dins els primers dies de l’Església, i comença per resumir, un xic idealitzada,
la vida de la comunitat, dins un primer “sumari”.
Explica l’estructuració de la comunitat cristiana en
base a quatre pilars: 1) escoltar l’ensenyament dels apòstols,
que és acollir les paraules i fets de Jesús, que ells van viure, 2) instaurar
entre els creients unes noves relacions, que impliquen no sols compartir les conviccions i les idees, sinó també els recursos materials, vivint així una
comunió fraterna, 3) participar en les pregàries del Temple, practicant les
costums religioses jueves i del mateix Jesús, i 4) però després, en les seves
cases, partir el pa, l’àpat religiós en memòria de Jesús, culminació de la
paraula rebuda i de l’amor compartit.
.....................................................
.............................
Jn 20, 19-31
Estem encara en el primer dia
de la setmana, és el començament d’una nova creació, el naixement de l’Església.
La porta estava tancada, en l’ànim dels deixebles no hi havia pas la joia de la
Pasqua, sinó l’angoixa i la por; malgrat tot, estaven reunits i no pas
dispersats. Jesús “es posà al mig”, és el centre de la comunitat, i es donà a
conèixer, “ensenyà les mans i el costat”. Jesús s’ha de donar a conèixer amb
algun signe, doncs la seva imatge no és com abans, és viu d’una altre manera.
Hi ha dues parts en el text: 1)
Jesús i els apòstols, en que hi ha una síntesi de diversos temes: la pau, Jesús manifesta la seva
presència amb el do de la pau i de la joia; la
missió, els envia com el Pare ha fet amb ell; l’Esperit, “alenà damunt d’ells”, per comunicar-los una nova vida,
i el perdó, oferiran una
reconciliació universal, Déu és Amor i Perdó.
2) Es descriu la trobada entre Jesús
i Tomàs, que abans no hi era i no accepta creure si no veu; no creu el
testimoni dels seus companys, vol una experiència pròpia. Jesús se li mostra, i
no el censura, admet que un acte de fe sigui condicionat. La vinguda a la fe de
Tomàs ens porta a un temps nou, el temps de l’Església, en que caldrà “creure
sense haver vist”. No és fàcil veure els signes de la presència de Déu dins el
món, i la fe tindrà de recolzar-se en el testimoni dels qui van experimentar la
presència de Jesús Ressuscitat i ... sortosos els que així creuran.
Joan
i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada