Is 53, 10-11
És
un dels “cants del Servidor sofrent”, del anomenat 2º Isaïes.
Parla als seus contemporanis en una època problemàtica pel poble
d’Israel: devastació, angoixa, persecució i exili a Babilònia.
Es senten abandonats de Déu, i Isaïes posa l’exemple d’un
Servent, que sembla personificar el poble exiliat, o el que en queda,
per donar un missatge. Tres punts a considerar:
1) és difícil
interpretar, és un contrasentit, creure que Déu pot complaure’s
en el sofriment, si sabem que Déu és amor; cal entendre que quan el
Servent és triturat pel sofriment, Déu s’inclina sobre d’ell
amb amor, està al seu costat.
2) es pot donar un sentit
a aquest sofriment, “després ... veurà la llum i se’n saciarà”,
que no pretén pas ser una explicació del misteri del sofriment,
però una esperança de que pot servir per quelcom ... a la fi
tornaran a casa.
3) poden contribuir a
l’obra de Déu. Pel servent, “el designi del Senyor arribarà a
bon terme”, recobraran la pau. El profeta anuncia un esdevenir, una
llum. El Servent obre una esperança al poble exiliat ... i també
als cristians, quan seran colpits per la Passió de Jesús.
..........................................................
(Ara els "rescats" els fem d'una altra manera)
Mc 10, 35-45
Marc
posa novament en relleu la incomprensió dels deixebles, Jaume i Joan
cerquen ocupar una plaça en el Regne; Mt i Lc els volen fer quedar
bé i diuen que és la mare qui ho demana. En el text que segueix hi
ha unes paraules que caldria aclarir:
1) dins la Bíblia, “la
copa” era sovint lligada a la dificultat o al sofriment.
2) “ser batejats amb el
baptisme ...”. “Batejar”, significava submergir-se en l’aigua
per morir ofegat, que es podria interpretar com morir i, al sortir de
l’aigua, viure una nova vida, ressuscitar. Pau a Rm 6, 3-5, explica
bé el significat del bateig en Crist, que és morir i ressuscitar
amb Ell.
3) “donar la vida com a
rescat per tothom”. La paraula “rescat”, en el temps de Jesús,
significava “alliberament”, no un preu. No té sentit imaginar
que la vida de Jesús fos el preu pel perdó de Déu, seria
desfigurar la imatge de Déu. Tots els profetes havien lluitat contra
els sacrificis humans; els deixebles en cap moment entendrien que Déu
pogués exigir la mort del seu Fill.
El missatge de Jesús
està en la seva vida, però la veritat que ens mostra té el seu
risc, que ell assumeix; la seva mort n’és una conseqüència, i no
s’ha de confondre amb un objectiu.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada