L'Amor del Pare, encarnat en el Fill, és actualitzat en nosaltres per l'acció de l'Esperit
Pr 8, 22-31
No es tracta de la
saviesa que l’esperit humà recerca, sinó d’una personificació
poètica de l’acció de Déu en la creació del món. Els Pares de
l’Església (Ireneu i Teòfil d’Alexandria) hi van veure, en la
Saviesa, un anunci de l’Esperit Sant, però l’inici de l’evangeli
de Joan, parlant del Verb i de la Paraula que està en Déu, ens
porta a veure-hi també la figura de Jesús.
L’autor del text, dóna
la paraula a la Saviesa. Caldria destacar-ne tres aspectes: 1) La
Saviesa no parla de ella tota sola, sinó sempre en relació amb Déu,
com si fossin inseparables. En la Bíblia no s’ha plantejat mai un
Déu Trinitat, però sí que sembla que entre Déu i la Saviesa
existeix una forta relació d’intimitat. 2) “Abans”, és un
terme que es repeteix; es vol remarcar que la Saviesa ja hi era des
de l’eternitat, abans de la creació. 3) La Saviesa juga un paper
en la creació; si bé es troba sempre al costat de Déu, també
“comparteix amb els homes les seves delícies” ... Déu està
sempre present en la vida dels homes.
.....................................................................
Jn 16, 12-15
Al acostar-se la fi de la
seva missió, Jesús veu que hi ha coses que els deixebles no poden
encara comprendre. El llarg camí de la descoberta de Déu no ha pas
acabat, no es pot entendre tot de cop, i és l’Esperit qui ens
portarà pel camí de la veritat.
Més que una doctrina
sobre la Trinitat, se’ns mostra una estructura trinitària de la
salvació: la iniciativa
ve del Pare, que envia el seu Fill; la realització
històrica s’identifica amb el Fill, que
s’entrega a la seva missió fins a la mort; l’actualització
permanent d’aquest missatge és obra de
l’Esperit, enviat per Jesús de part del Pare, i que habita en els
qui creuen. L’Esperit té una funció didàctica, en relació a la
paraula de Jesús, però no fa noves propostes.
Els evangelistes van
reprendre les paraules de Jesús a la seva manera i en funció de la
seva comunitat. L’Esperit Sant, que se’ns envia, ajuda el creient
a adonar-se de la vigència d’aquestes paraules d’ahir,
confrontades amb els esdeveniments d’avui; només així, l’Esperit
pot mostrar-nos qui és Jesús i què espera de nosaltres.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada