Dotze
rivalitza en
importància amb el set; els dos nombres han sortit del “tres” i
del “quatre”, en són el producte (3x4) o la suma (3+4). El dotze
correspon a realitats terrenals (recordant el quatre), però també
segons una ascendència divina (recordant el tres). És el nombre de
les tribus d’Israel, nascudes dels dotze fills de Jacob, nomenat
Israel, i dins la Bíblia simbolitza el conjunt del poble de Déu. En
els Evangelis, els Dotze són els apòstols, deixebles de Jesús.
Estripada
d’un teixit
és un signe de
ruptura. En el text de la Passió, quan Jesús es dóna a conèixer
“el gran sacerdot s’esquinçà els vestits” (Mc 14, 63), doncs
considerava una blasfèmia el que deia Jesús, i amb el seu gest
simbolitza el refús de la Bona Noticia. L’estripada de la cortina
del Temple en el moment de la mort de Jesús (Mt 27, 51) s’ha
interpretat com un signe de la ruptura de la Llei mosaica amb
l’adveniment de Jesús, el nou Temple.
Foc
és un símbol
ambivalent: té un aspecte purificador, però també destructor. El
seu poder incontrolable i la seva lluminositat esclatant, en fan una
imatge de Déu. En “una flama enmig d’una bardissa ...” (Ex 3,
2) es manifesta Déu a Moisés.
Però el foc
purifica i dóna vida: “ell (Jesús) us batejarà amb l’Esperit i
amb foc” (Mt 3, 11). En el moment de la Pentecosta, és en forma de
llengües de foc que es manifesta l’Esperit de Déu (Ac 2, 3).
Un cor
inflamat és una al·legoria de la caritat.
Jou
significa submissió
i obediència. En la tradició bíblica es troba freqüentment la
metàfora “del jou de la Llei”, del pes d’obeir els més de
sis-cents manaments en que els mestres del Temple van “resumir”
la Llei de Moisés.
En sentit
figurat, el jou és el que fa ajuntar-se a un altre per caminar al
mateix pas, enganxats a la mateixa tasca.
Jesús reprèn
aquesta imatge per anunciar un altre jou, que reemplaça la Llei, i
és més suau i una càrrega lleugera (Mt 11, 30), resumit en estimar
Déu i al proïsme.
Llum
Jesús és la llum
del món (Jn 9, 5), que il·lumina els homes, substituint la llum de
la Llei. El camí vers la salvació és una lluita contra les
tenebres per portar els homes a la llum de l’Esperit.
La llum
és símbol de benaurança, de prosperitat i de joia, que ve de Déu
i que acompanya les manifestacions glorioses, com en la
Transfiguració de Jesús (Mt 17, 2).
Mar
és on habiten i
actuen els poders demoníacs (Ap 7, 2). Però Jesús la domina,
camina sobre el mar (Mt 14, 25), apaivaga la turmenta (Mc 4, 39).
Jesús diu que farà als apòstols pescadors d’homes (Mc 1, 17),
els trauran del mar, que és el mal, i es salvaran.
Menjar
és alimentar-se
per sobreviure físicament, però també es relaciona amb la vida
espiritual. Menjar vol dir adherir-se amb el que menges, unir-se,
acceptar-ho. En l’Antic Testament, aquesta idea era ja molt
present, en que la Paraula es comparava amb un aliment: “l’home
no viu sols de pa, sinó de tot allò que surt de la boca del Senyor”
(Dt 8, 3); “Quan m’arribava la teva Paraula, jo la devorava, ella
ha estat el goig i l’alegria del meu cor” (Jr 15, 16); “ ...
Menja’t aquest escrit i ves a parlar a Israel ... i porta’ls el
meu missatge” (Ez 3, 1-4).
Jesús
també s’expressa en aquesta línia quan diu “Qui menja la meva
carn i beu la meva sang, està en mi i jo en ell” (Jn 6, 56). És
adherir-se al missatge que ens va aportar la trajectòria de la seva
persona (la carn) amb la seva Paraula, i el conjunt de la seva vida
(la sang) fins a la mort.
Muntanya
és el lloc on la
terra s’eleva vers el cel, és el punt privilegiat de la trobada
amb Déu. Moisés va rebre les taules de la Llei a la muntanya del
Sinaí.
Jesús es retirava
a la muntanya a pregar (Mt 14, 23). Jesús explica a la muntanya les
benaurances, “el sermó de la muntanya” (Mt 5, 1-12). També en
una muntanya es produeix la Transfiguració de Jesús, on es revela
que és Fill de Déu (Mc 9, 2).
Núvol
pertany
al cel, a la vegada llum i obscuritat inaccessible i impalpable. El
núvol és una imatge de Déu invisible, però present. En un núvol,
Déu es fa present durant l’èxode, es manifesta en la
Transfiguració de Jesús, un núvol s’endugué Jesús en la
ascensió.
Pa
és un aliment
essencial per sobreviure, i amb el cristianisme adquireix un
significat propi del Misteri de l’Eucaristia, en que el cos de
Crist és ofert com el pa de Vida. Jesús és el pa de vida (Jn 6,
35).
Pastor
Déu es descriu
com un pastor ple de sol·licitud pel seu ramat: els porta vers els
millors pasturatges (Sl 23, 1-4). Dins la literatura universal, el
pastor és la figura tradicional de guia d’una comunitat, i en
l’Antic Testament, a vegades es critica la infidelitat a la seva
missió (Ez 34, 2-10).
Jesús és el
Bon Pastor que ho sacrifica tot per trobar l’anyell perdut (Mt 18,
12-14), i és omplert de misericòrdia per les ovelles perdudes,
sense pastor (Mc 6, 34).
Peix
els primers
cristians representaven el Crist amb el símbol d’un peix, una
manera d’afirmar la seva fe en el Crist. El mot “peix”, en grec
ICHTUS, en la transcripció llatina està format per les inicials de
Iesou Christus Theou
Uios Soter = Jesús
Crist Déu Fill Salvador. Un símbol dins el sentit d’un veritable
credo.
Això
explica la presència de l’esquema d’un peix en algunes imatges
cristianes.
Porta
oberta o tancada,
la porta és el punt de pas vers un altra lloc. Segons la paràbola
del pastor (Jn 10, 9), Jesús, des d’ara, és la porta on el qui
creu entrarà dins la plenitud de la vida. Aquesta porta és la de la
Casa del Pare ... però és estreta i alguns no hi podran passar (Lc
13, 24).
Joan Minguella
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada