Quaranta
aplicat al temps,
significa espera, proba i preparació ... però també tota una vida.
Quaranta anys de camí, van ser necessaris per arribar a la Terra
promesa; després de quaranta anys, els esclaus sortits d’Egipte ja
no hi eren, el poble que hi arriba eren els fills, era un poble
lliure, no esclau.
Jesús va
passar quaranta dies al desert, on va ser temptat (Mc 1, 12-13) ...
Jesús va ser temptat durant tota la seva vida. La Quaresma dura
quaranta dies ... per preparar la Pasqua.
Sang
la sang és el símbol
de la vida, que en la copa de vi que Jesús ofereix durant el Sopar,
és dir-nos que dóna la seva vida per defensar el seu missatge com a
Paraula de Déu, que ha proclamat en la seva condició de carn, de
persona, de cos humà, que ofereix prèviament en forma de pa ... és
l’Eucaristia.
Sal
la sal, que permet
la conservació dels aliments, com ara la carn, apareix com un símbol
d’incorruptibilitat. També la sal dóna més gust i sabor als
aliments: sense sal els aliments són insípids. Jesús diu als
deixebles que “són la sal de la terra” i els convida a donar al
món el seu veritable sentit, tot i guardant-lo de la corrupció (Mt
5, 13).
Set
és el nombre
perfecta dins la Bíblia, que esdevé sagrat pel 7º dia, el del
repòs de Déu, i dins la predicació de Jesús, el set continua
ocupant un lloc important en l’anunci de la Nova Aliança.
Jesús
proclama set malediccions als escribes i als fariseus hipòcrites (Mt
23, 13 s). Quan Pere diu a Jesús si ha de perdonar set vegades,
referint-se a la llei del Talió, li respon “no set vegades, sinó
setanta vegades set” ( Mt 18, 21-22), on el set pot simbolitzar la
plenitud, la totalitat.
En
l’Apocalipsi hi ha múltiples referències al set: la visió cal
revelar-la a les set esglésies (Ap 1, 11); l’anyell porta set
corns i set ulls, que són els set Esperits de Déu (Ap 5, 6); set
àngels amb set trompetes (Ap 8, 6).
La tradició
cristiana es manté fidel al set: les virtuts teologals, els pecats
capitals, els dons de l’Esperit, els sagraments de l’Església
catòlica.
Tempesta
la navegació és
una metàfora de l’existència humana, i la tempesta representa els
assalts de les forces del mal, que poden portar al naufragi.
Tres
pels cristians és
el nombre de la Trinitat. Déu és un, però a la vegada tres ... no
sempre fàcil d’entendre-ho. Ho aclareix una mica unes paraules de
Ireneu de Lió: “Jesús i l’Esperit, són les dues mans de Déu
amb les que actua en el món” ... el Pare i les seves dues mans
(Fill i Esperit) són un sol Ésser.
El tres
relacionat amb Déu, apareix també en els evangelis: “El tercer
dia es van celebrar unes noces a Canà ...” (Jn 2,1-5) en que es
va produir no un “miracle”, sinó com diu Joan un “signe”,
que porta a preguntar-se “un signe de què?”. El tercer dia és
el dia de l’actuació de Déu, que porta a Jesús a començar la
seva missió, i explica en què consisteix: no ve a trencar la Llei
de Moisés, que representa les piques de pedra amb l’aigua per la
purificació, sinó a canviar-li el contingut. Transforma l’aigua
en vi, i el cap del servei troba que aquest és un vi millor.
El tres torna
a aparèixer després de la mort de Jesús, que “el tercer dia”
va ressuscitar ... Déu torna a actuar.
Vent
El vent ha estat
associat a la divinitat. En la Pentecosta: “com si es girés una
ventada impetuosa ...”, abans que una llengua de foc es possés
sobre cada un dels deixebles (Ac 2, 2). El vent i el foc són les
dues manifestacions de l’Esperit de Déu.
Vinya
en l’Antic
Testament esdevé símbol d’Israel, que Jahvè cultiva amb cura i
n’espera una producció generosa (Is 5, 1-7), però malgrat la seva
atenció, la vinya d’Israel, a vegades, el decep amargament (Jr 2,
21).
Jesús
proclama que ell és el vertader cep, i el seu Pare el vinyater;
l’ésser humà és el sarment que unit a aquest cep, ha de donar
fruit (Jn 15, 1-5).
La vinya és
un símbol del Regne del Cel. En la paràbola dels vinyaters
homicides (Mt 21, 33-44) el pare, finalment, hi envia el fill, que
els vinyaters també maten. Llavors el pare els castiga i decideix
confiar la vinya a uns altres vinyaters: el Regne del Cel serà obert
a totes les nacions, a tothom.
Joan Minguella
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada