Santíssima Trinitat. 11 de juny del
2017
Estem al desert, després que el
poble adora el vedell d’or, Moisès acudeix a Déu perquè els perdoni. Déu li diu
que talli dues tauletes de pedra i pugi al Sinaí per renovar l’Aliança.
Baixà Déu enmig d’un núvol i
proclama Ell mateix el seu nom. L’Aliança és renovada per iniciativa del mateix
Déu, que ve a l’encontre dels homes. Déu no és pas una entitat abstracta, fruit
d’una reflexió filosòfica, sinó que és Ell qui es dóna a conèixer dins la humanitat.
Déu sempre ens acompanya, el que passa és que no sempre som capaços de percebre
com ho fa, com se’ns fa present.
“Déu compassiu i benigne ...”.
Moisès sembla que ha comprés bé el que aquesta expressió significa, ja que en
dedueix “... vos ens perdonareu les
culpes ...”, malgrat que el poble és “rebel al jou” que el manté unit a Déu per
l’Aliança, no sempre es deixa conduir, ni segueix el camí adequat.
És l’amor fort i durable de Déu
pel seu poble, qui manté l’Aliança.
..............................................................
Jn 3, 16-18
Déu estima la humanitat, ja
l’havia salvat en temps de Moisès. La novetat del Nou Testament, és el do del
seu Fill per la salvació dels homes, que no s’aconseguia amb la insistent veu
dels profetes, utilitzant tots els mitjans possibles per acostar els homes cap
a Ell. Però Déu ha estimat tan el món, fins el punt d’enviar-hi el seu Fill, a
fi de que es salvin els qui creguin en ell.
Aquest text, de la conversa de
Jesús amb Nicodem, seria com una meditació sobre les relacions entre el Pare i
el Fill, i la seva repercussió sobre nosaltres; la font de salvació és l’amor
de Déu. És suficient creure per ser salvats, però no ho serem si no volem: som
lliures de creure o no.
En moltes ocasions, Jesús ha
parlat de Déu com a Pare. En el seu bateig, i també després, en la
transfiguració, es sentia la veu de Déu dient: “aquest és el meu Fill, el meu
estimat”. Jesús també ha parlat sovint de l’Esperit d’amor que l’uneix al Pare
i, fins i tot, envià l’Esperit dins nostre, amb el seu alè. És tot aquest
conjunt de revelacions sobre el misteri de Déu, que la tradició cristiana ha
volgut expressar amb el nom de Trinitat.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada