Diumenge VI durant l’any. 11 de febrer
del 2018
Lv 13, 1-2, 45-46
Se’ns
proposa aquest text per comprendre millor el context en que es produeix la
curació d’un leprós per Jesús, que ens relata l’evangeli.
No n’hi havia prou de sofrir una malaltia que, a més,
qui la patia era declarat impur, lo que comportava estar apartat de tota vida
religiosa i, en aquesta època, també de tota vida social.
La malaltia es creia conseqüència del pecat, i aquesta
és la raó per la que el malalt tenia que separar-se del poble, complint lleis
religioses, i adreçar-se a un sacerdot (i no a un metge) per declarar la
malaltia, o certificar la seva curació, procedint llavors a una sèrie de ritus
de purificació.
Perquè la lepra va adquirir tanta importància en la
vida social? Donat que es considerava una malaltia contagiosa, era també una
manera de preservar la resta de població.
.......................................................
Mc 1, 40-45
El leprós era marginat
per la seva malaltia, conseqüència del seu pecat, segons la tradició jueva; mai
hauria d’haver gosat apropar-se a Jesús ... i Jesús mai hauria d’haver-lo
tocat, amb el que esdevenia impur, segons la Llei. Un i l’altre van transgredir
l’exclusió que proposava el Levític, però ... és a causa d’aquest doble
atreviment, que la curació va ser possible. Jesús es commogué, i parlà amb
autoritat: “ho vull”.
La Bona Nova que Jesús
anuncia és que cap persona pot ser declarada impura i exclosa en nom de Déu.
Jesús trenca tots els esquemes de marginació; la seva pràctica vol abolir les
fronteres que divideixen els homes. Però Jesús no vol pas ser tingut per un
guaridor, la seva missió depassa la curació del cos. Tal i com exigeix la llei,
Jesús envià el leprós a que es mostri al sacerdot, per constatar la seva
curació, i li diu que no expliqui res, però el leprós ho propaga per tot arreu.
Això comporta que Jesús tingués de quedar-se sempre en el despoblat, per evitar
aglomeracions de gent amb ànsies de curació. En Jesús, però, la curació era
sols un signe de la seva disposició en favor dels desvalguts, dels més
necessitats.
Jesús transgredeix la
lletra de la llei (el que prescriu el Lv), adopta un gest d’extrema llibertat,
però no tothom està disposat a entendre’l, d’aquí el silenci que imposa al
leprós curat.
Joan i Roser
Avui, però, hi afegim un comentari sobre la quaresma
Joan i Roser
Quaresma
El mot quaresma ve del llatí “quadragesima”, 40 dies. La Quaresma son 40 dies per preparar-se per la festa de Pasqua. El nombre 40 és habitual dins la Bíblia: 40 dies el
diluvi; els 40 anys del poble hebreu al desert, abans d’arribar a la terra promesa; 40 dies de Jesús en el desert, per afrontar la temptació ... El 40 simbolitza el temps
de tota una vida.
La Quaresma comença el dimecres de Cendra, i acaba el diumenge de Rams. Quan es parla de 40 dies, no es compten els diumenges, doncs el diumenge és el dia de la
Resurrecció, no és un dia qualsevol.
El començament de la Quaresma es va associar al ritus de les cendres del dimecres, cendres procedents dels rams de l’any anterior, cremats per aquesta ocasió, i que son
posades sobre el front dels fidels, que era una antiga pràctica penitencial procedent del poble hebreu, però que, posteriorment, aquesta imposició de les cendres posa amb
valor un aspecte més positiu de la Quaresma: “convertiu-vos i creieu en la bona nova” (Mc 1, 15), que és com, segons Marc, Jesús comença la seva predicació. Aquest símbol,
és una proposta a ser conscients del missatge de Jesús, durant tota la nostra vida, símbol dels 40 dies.
Joan i Roser
Quaresma
El mot quaresma ve del llatí “quadragesima”, 40 dies. La Quaresma son 40 dies per preparar-se per la festa de Pasqua. El nombre 40 és habitual dins la Bíblia: 40 dies el
diluvi; els 40 anys del poble hebreu al desert, abans d’arribar a la terra promesa; 40 dies de Jesús en el desert, per afrontar la temptació ... El 40 simbolitza el temps
de tota una vida.
La Quaresma comença el dimecres de Cendra, i acaba el diumenge de Rams. Quan es parla de 40 dies, no es compten els diumenges, doncs el diumenge és el dia de la
Resurrecció, no és un dia qualsevol.
El començament de la Quaresma es va associar al ritus de les cendres del dimecres, cendres procedents dels rams de l’any anterior, cremats per aquesta ocasió, i que son
posades sobre el front dels fidels, que era una antiga pràctica penitencial procedent del poble hebreu, però que, posteriorment, aquesta imposició de les cendres posa amb
valor un aspecte més positiu de la Quaresma: “convertiu-vos i creieu en la bona nova” (Mc 1, 15), que és com, segons Marc, Jesús comença la seva predicació. Aquest símbol,
és una proposta a ser conscients del missatge de Jesús, durant tota la nostra vida, símbol dels 40 dies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada