Diumenge IV de Pasqua. 12 de maig del
2019
Ac 13, 14. 43-52
Pau, junt amb Bernabé, arriba
a Antioquía de Pisídia i, com tot jueu practicant, el sàbat va a la sinagoga i,
en signe d’acolliment, li donen la paraula. Pau els parla de Jesús com el
Messies esperat pels jueus, i és ben acollit pels assistents: jueus, i
prosèlits (no jueus, pagans convertits).
El sàbat següent, una gran gentada
esperava Pau a la sinagoga, cosa que preocupa als jueus, i quan comença a
parlar, engelosits pel seu èxit, es posaren a contradir les seves paraules ...
però els pagans semblaven més disposats a acceptar-les. Tenien la idea de que
calia anunciar la paraula de Déu primer als jueus, però això va comportar un capgirament del
pensament de Pau, que el condueix a que l’evangeli de Jesús sigui anunciat i
conegut per tothom, sense importar fronteres, races, ni classes socials, i el
fa decidir a portar el missatge de Jesús als pagans, encara que sense refusar
els jueus.
......................................................................................
Jn 10, 27-30
Jesús estava en el Temple i els jueus li pregunten si és ell el
Messies. Esperaven un Messies reial i poderós, que els alliberés dels romans,
però Jesús no respon ni si, ni no; vol ser guia del poble d’una manera
radicalment nova, a la manera d’un pastor que estima i condueix les seves
ovelles. Rei-pastor era una expressió habitual en la historia d’Israel, i David
n’era la figura paradigmàtica d’aquest “pastor” (Ez 34, 21-28).
Hi ha una relació d’amistat i d’amor
entre Jesús i les seves ovelles, els qui creuen en ell: “escolten la meva veu,
jo les conec i elles em segueixen”. Conèixer, en terminologia bíblica, té un
sentit més profund i més íntim que el que nosaltres li donem.
Però Jesús encara va més lluny: “Jo
els dono vida eterna ...” ¿qui pot donar la vida eterna sinó Déu?. Però encara
més: “ningú me les arrencarà de les mans ...ningú podrà arrencar res de les
mans del Pare”; posa les dues frases a un mateix nivell, i acaba dient el que ja
semblava deduir-se: “jo i el Pare som u”. Pels interlocutors, això era
inacceptable, contrari al que cada dia proclamaven, “escolta Israel, el Senyor
nostre Déu és el Senyor U”, ja que semblava voler dir que Jesús, un home, es
feia Déu. Això justifica que, després, el volguessin apedregar.
Joan i
Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada