Santíssima Trinitat 16 de juny del
2019
Pr 8, 22-31
No es tracta de la saviesa que
l’esperit humà recerca, sinó d’una personificació poètica de l’acció de Déu en
la creació del món. Els Pares de l’Església Ireneu i Teòfil d’Alexandria, hi van
veure, en la Saviesa, un anunci de l’Esperit Sant, però l’inici de l’evangeli
de Joan, parlant del Verb i de la Paraula que està en Déu, ens porta a veure-hi
també la figura de Jesús.
L’autor del text, dóna la paraula a
la Saviesa. Caldria destacar-ne tres aspectes: 1) La Saviesa no parla de ella
tota sola, sinó sempre en relació amb Déu, com si fossin inseparables. En la
Bíblia no s’ha plantejat mai un Déu Trinitat, però sí que sembla que entre Déu
i la Saviesa existeix una forta relació d’intimitat. 2) “Abans”, és un terme
que es repeteix; es vol remarcar que la Saviesa ja hi era des de l’eternitat,
abans de la creació. 3) La Saviesa juga un paper en la creació; si bé es troba
sempre al costat de Déu, també “comparteix amb els homes les seves delícies” ... Déu està sempre present en la vida dels
homes.
......................................................................................
Jn 16, 12-15
Al acostar-se la fi de la seva
missió, Jesús veu que hi ha coses que els deixebles no poden encara comprendre.
El llarg camí de la descoberta de Déu no ha pas acabat, no es pot entendre tot
de cop, i és l’Esperit qui ens portarà pel camí de la veritat.
Més que una doctrina sobre la
Trinitat, se’ns mostra una estructura trinitària de la salvació: la iniciativa ve del Pare, que envia el seu
Fill; la realització històrica
s’identifica amb el Fill, que s’entrega a la seva missió fins a la mort; l’actualització permanent d’aquest
missatge és obra de l’Esperit, enviat per Jesús de part del Pare, i que habita
en els qui creuen. L’Esperit té una funció didàctica, en relació a la paraula
de Jesús, però no fa noves propostes.
Els evangelistes van reprendre les
paraules de Jesús a la seva manera i en funció de la seva comunitat. L’Esperit
Sant, que se’ns envia, ajuda el creient a adonar-se de la vigència d’aquestes
paraules d’ahir, confrontades amb els esdeveniments d’avui; només així,
l’Esperit pot mostrar-nos qui és Jesús i què espera de nosaltres.
Irineu de Lió (s. II) vol
explicar la Trinitat en termes més assequibles. Diu que el Fill i l’Esperit,
son les dues mans de Déu, a través de les quals Ell actua.
Joan i
Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada