Diumenge IV de Pasqua
.
Ac 2, 14. 36-41
Es tracta d’una primera elaboració teològica del anomenat
kerigma, o nucli de la predicació. La gent amb qui parla Pere, són pelegrins
vinguts d’arreu per celebrar la Pentecosta, o festa del do de la Llei, i el que
intenta amb les seves paraules es obrir-los els ulls: a Jesús “Déu l’ha
constituït Senyor i Messies” , fent reposar així sobre Jesús totes les
esperances d’Israel.
Però creure que Jesús és el Senyor sense que canviï res en la nostra vida
no té sentit; ser deixeble no consisteix sols en creure, és també actuar. “Què
hem de fer?” li pregunten ... “convertiu-vos”, que vol dir retornar, donar la
volta; és la imatge d’haver-hi dues rutes o vies, i un es pot equivocar de
camí. “Aparteu-vos d’aquesta generació esgarriada” ... volent dir que han
perdut el camí, però no és pas un menyspreu, sinó constatar que s’han
equivocat, i que el camí a seguir és un altre. El mitjà per canviar de ruta és
el bateig rebent l’Esperit, que és obert a tothom, malgrat que alguns “encara
siguin lluny”.
Jn 10, 1-10
Jesús proposa dues metàfores
adreçades als fariseus. La del bon pastor està inspirada en el capítol 34
d’Ezequiel, en que es retreu a les autoritats jueves no haver sabut pasturar el
poble, però sí cuidar-se ells mateixos. Llavors, Déu promet assumir Ell el
paper de pastor del poble.
Els que escoltaven Jesús coneixien
bé el problema dels ramats, i també l’Escriptura, encara que el text diu que
“no van entendre del què els parlava”. Si Jesús es presentava com el bon
pastor, el pastor dolent devien ser ells, els fariseus, i això comportava
admetre que qui els parlava era el Messies.
Llavors, Jesús els diu que “Ell és
la porta”, creure és passar per Ell, per la porta que els conduirà a ser
lliures i no tancats en la cleda de la llei de Moisés i els seus manaments i,
al dir Jesús que ell és la porta, era donar a entendre que, a través d’Ell
poden trobar Déu. La única manera d’entrar al Regne de Déu és acceptar i
practicar l’ensenyament de Jesús, passar abans per Ell.
El tema, concebut en un context
històric i cultural que no és el nostra, ens pot semblar estrany, però la
comunitat cristiana ha d’evolucionar i explicar els símbols. La fe no és com un
dipòsit on l’aigua es reté i es guarda, sinó una deu d’aigua que es manté
idèntica, precisament perquè sempre hi
brolla aigua nova.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada