Is 42, 1-4, 6-7
Es un text del Segon
Isaïes, que predica en temps de l’exili a Babilònia. En una
primera part, el Senyor parla d’un misteriós personatge, “el
Servent”, escollit per anunciar i implantar la justícia a la
terra, però no s’ha d’entendre una justícia en el sentit d’una
condemna, sinó d’una posada en llibertat. Déu instaura la seva
justícia i la seva llum, a traves de la debilitat de l’ésser
humà. La voluntat de Déu és de salvació i alliberament per tota
la humanitat.
En una segona part, el
Senyor s’adreça directament al Servidor, a qui explica la missió
que li confia.
Es obvi que Isaies no
pensava en Jesús com al servent escollit, però la seva visió
s’adiu amb el que Jesús va viure i va fer. D’aquí que la
comunitat cristiana hagi vist en aquest text la figura de Jesús,
introduint un nou concepte de Messies, que comparteix la debilitat de
la condició humana, en perfecte coherència amb el “Déu amb
nosaltres”.
..........................................................................
Mc 1, 7-11
Segons
l’evangeli de Marc, el baptisme de Jesús és la seva primera
manifestació pública, i caldria destacar-ne la seva humilitat, al
sotmetre’s al bateig de Joan.
Jesús es presenta a la
vora del Jordà i demana ser batejat, tal i com ho fan altres homes;
ell era un home com els demés. I vet aquí que el seu bateig va ser
una veritable revelació de la seva persona. El cel s’esquinçà,
el que vol dir que la comunicació entre Déu i els homes, amb
Jesús, s’ha restablert. La identitat de Jesús amb el Pare, es
constata amb el que esdevé durant el baptisme: el cel s’obre,
baixa l’Esperit i una veu diu que Jesús és el fill estimat de
Déu. És fill a la manera del Servent d’Isaïes: el fill obedient
que s’encarna en la història i participa de la realitat humana.
Com l’alè de Déu
planava sobre les aigües en la primera creació, l’Esperit, com un
colom, plana sobre Jesús, que és el primer de la nova creació.
Jesús és capdavanter d’aquesta nova humanitat, que viurà segons
l’Esperit de Déu.
Això passa a la vora del
Jordà, el riu que el poble de Déu va travessar per entrar a la
Terra Promesa, i Jesús surt també del Jordà, al davant del poble
nou, per accedir a una vida nova que ell proposarà.
Joan i Roser
(Recuperat de gener de 2015)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada