Ac 2, 1-11
La
Pentecosta era una festa d’origen pagà, es celebrava la collita dels
fruits de la terra, però, més endavant, va esdevenir una festa
religiosa, per celebrar el do de la Llei al Sinaí. Els deixebles estaven
reunits “tots junts al mateix lloc”, donant a entendre la unitat del
grup.
És difícil descriure l’actuació de Déu, d’aquí la utilització
de símbols, dels que se’ns avisa amb el “com”: com una ventada, com unes
llengües de foc. La remor i el vent, que omplí tota la casa, és un
element adequat per expressar la potencia i dinamisme de l’Esperit. El
mot hebreu ruah, o el grec pneuma, volen dir vent, però també esperit.
El cop de vent omple tota la casa, però les llengües de foc es posen
sobre cadascú, és el bateig amb el foc de l’Esperit (Lc 3, 16). Tots són
omplerts per l’Esperit, però cadascú s’expressa en la llegua en què és
inspirat, cadascú rep la seva particular gràcia, la seva missió. Tota la
gent agrupada a l’entorn dels apòstols, vinguin de on vinguin, entenen
el que els diuen, en la seva llengua.
Aquesta Pentecosta, va ser com un nou Sinaí, on s’establia una nova Aliança que tindria valor universal.
..........................................................Jn 20, 19-23
Les
portes estaven tancades, en l’ànim dels deixebles no hi havia pas la
joia de la Pasqua, sinó l’angoixa i la por. Jesús “es posà al mig”, és
el centre de la comunitat, i el primer que fa és donar-los la pau, que
és font de vida i, seguidament, es donà a conèixer “mostrant les mans i
el costat”. En les aparicions, Jesús s’ha de donar a conèixer amb algun
signe (partir el pa a Emmaús, la veu a la Magdalena ...), la seva imatge
no és com abans, és viu d’una altre manera.
Jesús alenà sobre els
deixebles i l’Esperit els obre a una nova vida, i els capacita a
transmetre-la també als demés: “com el Pare m’ha enviat, jo us envio”.
La missió de treure el pecat del món, amb el do de l’Esperit, ara l’han
d’assumir els deixebles. Però el v. 23 desconcerta: “... quedaran sense
perdó”. És difícil pensar que el Déu que ens mostra Jesús, pugui no
perdonar; potser caldria interpretar que la missió seria proclamar la
paraula del perdó i, de no fer-ho, seria deixar que el món ignorés
aquest perdó, abandonar-lo al pecat i no complir així la missió
encomanada.
(Recuperat de maig de 2010)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada