So 3, 14-18
En
ple segle VII aC, Jerusalem tenia uns reis pervertits i allunyats de
l’Aliança, i hi havia també una clara amenaça per part
d’Assíria. Quan s’inicia el regnat de Josies, es troben en el
Temple uns escrits del Deuteronomi, sembla la part legislativa (cap.
12 a 26), que l’estimula a proposar reformes, per intentar resoldre
la misèria moral del poble, i que sembla també aturar l’amenaça
dels assiris.
Aquesta nova situació,
estimula a Sofonies a proclamar un missatge de joia i d’esperança
(novament l’esperança dels profetes): “Alegret !”, “El
Senyor és a dintre teu”. Però no sols el poble s’omplirà de
goig, sinó que el mateix Déu mostra el seu goig amb el seu poble:
“se sent joiós i alegre per l’amor que et té”. És un himne
joiós per proclamar l’acció de Déu dins el poble.
..........................................................
Lc 3, 10-18
La predicació de Joan
impressiona el poble, i la gent s’hi acosta a preguntar-li “Què
hem de fer?”. És una proba de que han comprés el missatge,
perceben que el bateig de Joan exigeix un canvi de comportament.
Tres grups diferents
posen la mateixa pregunta; es vol mostrar el caràcter universal de
la crida a la conversió. En les tres respostes, Joan remarca,
sobretot, l’exigència de la justícia i el compartir, començant
per les coses més essencials, com el vestir i el menjar. “No
exigiu més del que està establert”, diu als publicans,
recaptadors d’impostos, i als soldats “no actueu amb violència”.
Una altre pregunta es
presenta, i és si Joan no seria el Messies. Però ell respon que no
ho és pas; el Messies vindrà després d’ell, i “batejarà amb
l’Esperit Sant i amb foc”, que no s’ha d’interpretar com un
foc de destrucció, sinó de purificació.
Cal tenir en compta que
la preposició grega “kai” vol dir “i”, suma, però també
“adhesió” o equivalència, amb lo que es podria traduir com “amb
el foc de l’Esperit”, o “amb l’Esperit que és foc”, que
ens crema amb el seu amor. D’aquesta manera, també es faria més
comprensible el foc que apareix sobre els apòstols, durant la
vinguda de l’Esperit en la Pentecosta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada