Dt 30, 10-14
Moisés convida al poble
a posar en pràctica la Llei de Déu, que no està pas dins els
núvols del cel, ni més enllà de les mars, sinó que s’inscriu en
el cor dels homes, fins i tot en els que no la coneixen.
Se’ns proposa una
meditació sobre el sentit de la Llei, i parteix de la convicció de
que la Llei és la veu del Senyor. Observar la Llei és experimentar
la presència de Déu, que esdevé a l’interior de l’home, fins
arribar al mateix cor, però per un camí respectuós amb la
llibertat de cadascú.
.............................................................................
Lc 10, 25-37
El
mestre de la Llei, disposat a reconèixer les competències de Jesús,
li pregunta què ha de fer, i Jesús el remet a l’Escriptura,
l’obliga així a adoptar una posició. La resposta és correcta,
tot sembla ja dit (Dt 6,5 i Lv 19,18), però tot queda per fer.
Llavors, l’escriba
pregunta qui és el proïsme, doncs per ells, els altres als qui cal
respectar sols eren els israelites. Jesús defuig discutir i planteja
una paràbola. A l’home víctima d’una agressió, al mal físic
se li ajunta una exclusió d’ordre religiós: al ser tocat per uns
bandolers impurs, esdevé també impur, i no es podia tocar; això
explica l’actitud del sacerdot i el levita. La mentalitat jueva,
marcada pels legalismes, els havia portat a tenir una consciència
freda, sense escalfor humana. Però el samarità, lliure d’aquests
prejudicis, no té cap problema per ajudar a qui ho necessita.
Els jueus menystenien els
samaritans, que consideraven uns heretges, això explica que, a la
pregunta de Jesús “qui d’aquets va veure a l’altre com a
proïsme?”, la resposta del mestre de la Llei fos “aquell qui es
va compadir d’ell”, evitant de nomenar el samarità ... i Jesús
li diu “doncs fes tu igual”. No és sols convidar-lo a considerar
el samarità com un proïsme, sinó a imitar també el seu
comportament.
El qui es troba amb Déu,
no és l’home religiós preocupat pel culte i les normes de puresa,
sinó el qui practica la misericòrdia, encara que sigui un heretge
samarità.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada