Is 42, 1-4. 6-7
Es un
text del Segon Isaïes, que predica en temps de l’exili a
Babilònia. En una primera part, el Senyor parla d’un misteriós
personatge, “el Servent”, escollit per anunciar i implantar la
justícia a la terra, però no s’ha d’entendre una justícia en
el sentit d’una condemna, sinó d’una posada en llibertat. Déu
instaura la seva justícia i la seva llum, a traves de la debilitat
de l’ésser humà. La voluntat de Déu és de salvació i
alliberament per tota la humanitat.
En
una segona part, el Senyor s’adreça directament al Servidor, a qui
explica la missió que li confia.
Els jueus van identificar
aquest “Servent” amb la “resta d’Israel”, i la comunitat
cristiana hi ha vist la figura de Jesús, introduint un nou concepte
de Messies, que comparteix la debilitat de la condició humana, en
coherència amb el Déu amb nosaltres (=Emmanuel).
...........................................................
Mt
3, 13-17
Joan
havia anunciat la vinguda de Jesús, però en lloc d’aparèixer
dins un esclat de glòria messiànica, el troba junt als pecadors que
esperaven ser batejats. Jesús vol posar en evidència que, havent-se
fet home, cal que s’identifiqui amb el poble. S’estableix llavors
un diàleg entre Jesús i Joan, que posa de manifest la superioritat
de Jesús i presenta, a la vegada, el sentit de la seva obra: “convé
que complim tota justícia”, que significa actuar en conformitat
amb el que Déu vol.
Al sortir Jesús de
l’aigua del Jordà, “el cel s’obrí”, baixà l’Esperit “com
un colom”, i es va sentir la veu de Déu manifestant: “aquest és
el meu Fill, en qui m’he complagut”. És com un avís, al
començar la vida pública de Jesús, per expressar d’una manera
poètica i simbòlica que, per més estranya que pugui semblar la
seva actuació ... Déu hi està d’acord.
El colom, per un jueu,
representava l’Esperit de Déu que, en el relat del Gènesi,
planava sobre les aigües de la Creació, i que ara es posa sobre
Jesús, que ve a salvar el seu poble i tota la humanitat ... comença
un món nou.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada