Gn 12, 1-4
Amb
aquest text es comença la llarga historia d’amor entre Déu i el
seu poble. Abram pertanyia a un clan de pastors, que buscaven
pastures pel seu ramat, lluny de les ciutats. En aquest caminar,
descobreix la crida de Déu a deixar el seu país, el seu clan i el
seu poble, i fiar-se de la seva promesa, que el portarà a ser pare
d’un poble nombrós dins una nova terra: la “terra promesa”. La
Bíblia posa l’origen d’Israel en aquesta mítica emigració des
de l’Orient.
Si
Déu crida Abram (a tot
l’home), és per la seva benaurança; Déu es revela com el qui vol
el bé de l’home. El fa marxar pel seu bé, prometent-li tot el
que, en aquell temps, feia feliços als homes: una nombrosa
descendència i la benedicció de Déu.
Aquesta
benaurança promesa a Abram, però, no és pas per ell sol. El
projecta de Déu és per tota la humanitat ... però les nacions són
lliures d’entrar o no dins d’aquesta benedicció, ningú està
obligat a acceptar-la.
Posar-se
en marxa, responent a la crida de Déu, és una prova de la fe
d’Abram i, més endavant, Déu li canviarà el nom, es dirà
Abraham, que vol dir “pare de multituds”.
.............................................................
Mt 17, 1-9
Hi
ha un paral·lelisme entre la escena de la Transfiguració i la del
Baptisme de Jesús. La veu de Déu en el Baptisme recolza Jesús al
començar la seva missió; al acabar el seu camí per Galilea i abans
d’iniciar la ruta cap a Jerusalem, on el mataran, es produeix la
Transfiguració, amb un nou recolzament a Jesús per part de Déu, és
com dir: malgrat el que veieu que passa a partir d’ara, continuo
estant-hi d’acord ... i aquí hi afegeix “escolteu-lo”.
Estar-hi d’acord, no s’ha d’interpretar que Déu vol que el
matin, que exigeix un sacrifici, semblant als déus pagans; “el que
vull és amor i no sacrificis”, llegim en Os 6,6.
En
el text hi abunden les imatges bíbliques: 1) la muntanya, com a lloc
de revelació de Déu, 2) el núvol, signe de la presència de Déu,
3) la cara i els vestits de Jesús, resplendents i plens de llum,
semblant a Moisés baixant del Sinaí, 4) Moisés i Elies,
representen la Llei i els Profetes, el conjunt de les Escriptures, i
5) les tendes que evoquen la festa de les Tendes, en que els jueus
recordaven la travessa del desert; és probable que la Transfiguració
tingués lloc durant aquestes festes, i això explicaria la proposta
de Pere de fer-hi unes cabanes.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada