Baptisme del
Senyor. 7 de gener del 2018
Is 42, 1-4.6-7
Es
un text del Segon Isaïes, que predica en temps de l’exili a Babilònia. En una
primera part, el Senyor parla d’un misteriós personatge, “el Servent”, escollit
per anunciar i implantar la justícia a la terra, però no s’ha d’entendre una
justícia en el sentit d’una condemna, sinó d’una posada en llibertat. Déu
instaura la seva justícia i la seva llum, a traves de la debilitat de l’ésser
humà. La voluntat de Déu és de salvació i alliberament per tota la humanitat.
En una segona part, el Senyor s’adreça directament al
Servidor, a qui explica la missió que li confia.
Es evident que
Is no pensava en Jesús com al servent escollit, però la seva visió s’adiu amb
el que Jesús va viure i va fer. D’aquí que la comunitat cristiana hagi vist en
aquest text la figura de Jesús, introduint un nou concepte de Messies, que
comparteix la debilitat de la condició humana, en perfecte coherència amb el
“Déu amb nosaltres” (“l’Emmanuel”).
.......................................................
Mc 1, 7-11
Joan anuncia la vinguda d’un, més
fort que ell, que batejarà amb l’Esperit Sant, en lloc de fer-ho amb aigua, com
fa ell.
Segons l’evangeli de Marc, el baptisme de Jesús és la
seva primera manifestació pública, i caldria destacar-ne la seva humilitat, al
sotmetre’s al bateig de Joan.
Jesús es presenta a la vora del Jordà i demana ser
batejat, tal i com ho fan altres homes; ell era un home com els demés. I vet
aquí que el seu bateig va ser una veritable revelació de la seva persona. El
cel s’esquinçà, el que vol dir que la comunicació entre Déu i els homes, amb Jesús, s’ha restablert. La identitat de
Jesús amb el Pare, es constata amb el que esdevé durant el baptisme: el cel
s’obre, baixa l’Esperit i una veu diu que Jesús és el fill estimat de Déu. És
fill a la manera del Servent d’Isaïes: el fill obedient que s’encarna en la
història i participa de la realitat humana.
Com l’alè de Déu planava sobre les aigües en la primera
creació, l’Esperit, com un colom, plana sobre Jesús, que és el primer de la
nova creació. Jesús és capdavanter
d’aquesta nova humanitat, que viurà segons l’Esperit de Déu.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada