MARIA
El nom
de Maria, mare de Jesús, es troba molt poc en els Evangelis, i és absent en la
predicació dels apòstols (Ac 2, 14-36).
Mc cita
dues vegades Maria, encara que secundàriament, per exemple en Mc 6, 3: “ no és
el fuster, el fill de Maria ? ...”.
En els evangelis de Mt
i Lc, es parla de Maria en els relats del naixement i la infància de Jesús,
tots relacionats amb textos que proclamava l’Antic Testament, de diferents
maneres, sobre la vinguda d’un salvador enviat per Déu.
Jn enquadra la vida de Jesús entre dues escenes
en que Maria hi és present: les noces de Canà, que representa l’inici de la
seva missió, i el Gòlgota, on acaba el seu missatge.
En quan
als documents antics, és a principis del segle II, en que Ignasi d’Antioquia és
el primer en citar Maria, dient: “Jesucrist fou portat al sí de Maria, sortit
de la sang de David i l’actuació de l’Esperit Sant”.
Però
teològicament els comentaris sobre Maria es van complicant: de mare de Jesús
passa a anomenar-se “mare de Déu”, idea concretada en el concili de Constantinopla
l’any 553.
Alguns
Pares grecs dels segles VII i VIII, comencen a evocar els dogmes moderns ...
Maria ja no comparteix la nostra condició humana i, en certa manera es comença
a desviar la fe en Crist vers una adoració gairebé idolàtrica a Maria.
La
teologia i la pietat marianes va evolucionant i es troben festes marianes cada
vegada més importants. Es va posant en relleu la qüestió de la Immaculada
Concepció, i altres qualitats realment sorprenents, com la “incomparable reina
dels cels” i s’apunta cap el dogma de l’Assumpció.
La
invocació de Maria com a reina, comporta el posar-li una corona en les imatges
que es van construint ... i encara és present en les lletanies resades després
del rosari, que quan ho sents t’entristeix pensant a com Maria ha d’aguantar
tots aquets atributs reialmes: reina de ..., reina de ..., que a mi hem dol
quan ho sento.
En quan
a la idea sobre Maria, jo hem quedo a com Joan, en dues ocasions rellevants ens
mostra Maria en el seu evangeli, escrit cap l’any 100:
1) les noces de
Canà, en què els convidats es queden sense vi, i Maria al observar-ho, diu
a Jesús “no tenen vi”, i li respon que “encara no ha arribat la meva hora”,
però Maria convida als servidors a col·laborar en l’obra de Déu: “feu el que ell
us digui”, referint-se a Jesús. Es pot considerar que Maria actua com a
mediadora, anant a l’encontre de les necessitats dels homes i mostrant-los el
camí.
i 2) el Gòlgota,
en la crucifixió de Jesús. Segons Joan, vora la creu de Jesús hi havia la seva
mare, Maria de Cleofàs i Maria Magdalena, i al costat de la seva mare, el
deixeble que ell estimava. Ni la grandesa de l’obra que havia acomplert, ni el seu
sofriment present, van poder atenuar els sentiments humans de Jesús, i diu a la
seva mare “Dona, aquí tens el teu fill”, dirigint-se al deixeble estimat. La
imatge d’una “dona” era emprada sovint pels profetes, que representaven Sió com
la dona que infantava fills, i els reunia a prop d’ella per formar el poble de
Déu. Ara es tractaria de formar un nou poble de Déu, la futura Església. Després,
Jesús diu al deixeble “Aquí tens la teva mare”. La mare és aquí per donar la
vida, i el deixeble per acollir-la, esdevenint fill. El “deixeble estimat”
apareix com el primer membre de la nova família de Jesús, i acull la mare a
casa seva. Jesús porta Maria a una nova maternitat, que serà el seu paper en el
poble de Déu.
Igual
que el deixeble, nosaltres som convidats a rebre Maria com a mare, i acollir-la
a casa nostra, participant així de la nova família de Jesús. La comunió amb
Jesús no es pot viure sense l’acompanyament maternal de Maria.
Joan Minguella
setembre-2018
1 comentari:
"Facis en mi la teva paraula"
Ella contesta al missatger de Déu, l'àngel, que la saluda amb un "plena de gràcia" És a dir, neta de culpa, immaculada.
Pensem en ella com a "mama" o "marona" que no ens abandona mai.
Gràcies mare santissima
Publica un comentari a l'entrada