Diumenge I de Quaresma. 10 de març del
2018
Dt 26, 4-10
Aquest text del Deuteronomi, és la
professió de fe d’Israel, i es presenta com les darreres paraules de Moisés,
abans d’entrar a la Terra Promesa. És
com una relectura dels esdeveniments que van donar lloc al naixement del poble,
és una mirada sobre la seva historia, per no oblidar de on venen.
Quan presenten els primers fruits de
la collita, recorden els seus orígens pobres (un arameu errant: Abraham), la
seva situació de necessitat (quan eren a Egipte) i, finalment, el do rebut (“un
país que regalima llet i mel”). A la vegada, es mostra una convicció de que és
gràcies al Senyor que el poble pot obtenir de la terra els fruits per la seva
subsistència.
En altres cultures, una ofrena era
una acció que pretenia obtenir quelcom de la divinitat, però la novetat del
Deuteronomi, és reconèixer que tot el que tenim i el que som, és un do de Déu.
Aportar una ofrena, les primícies, és un gest de reconeixement i de memòria.
..........................................................................
Després
del Baptisme, en que Jesús és proclamat Fill de Déu, és lògic pensar que,
conduit per l’Esperit, Jesús es retirés en un lloc solitari, durant 40 dies,
per meditar amb el Pare el projecte de la seva missió.
Lluc
aprofita per mostrar les temptacions en que estaria sotmès l’home Jesús, al
llarg de la seva vida: quaranta és símbol d’un temps de preparació, però també
de tota una vida. Ningú sap el que devia passar durant aquests dies en el desert,
però els deixebles de Jesús, sí que pogueren constatar les temptacions a que va
estar sotmès durant tota la seva vida.
En
realitat, el diable proposa totes les falses expectatives que la societat jueva
havia posat a l’entorn del Messies que esperaven ... i que Jesús refusa. És
temptat en allò que es creia més essencial: 1) riquesa, o capacitat de resoldre
qualsevol necessitat, transformar les pedres en pa; 2) poder, pactant amb qui
calgui per aconseguir-lo; i 3) prestigi, la temptació de la imatge, del cop
d’efecte.
El
diàleg entre Jesús i el diable, es fa en base a textos de l’Escriptura, que el
diable utilitza per intentar fer caure Jesús, i Jesús fa servir com a resposta,
d’acord amb l’Esperit.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada