Diumenge -II – durant l’any.
Is 49, 3.
5-6
El segon “Cant del Servent”
mostra tots els conflictes d’identitat que va viure la comunitat d’Israel,
durant l’exili i la tornada a Jerusalem. Es fa evident que el Servent es
refereix a Israel: “Ets el meu Servent; en tu, Israel, faig resplendir la meva
glòria”, és a dir, seré reconegut, revelat. Però no sembla referir-se a la
totalitat d’Israel, doncs proposa al Servent reunir tot el poble; es fa
referència a la “petita Resta”, que s’ha mantingut sempre fidel, i que portarà
la salvació a tot Israel, però també al món sencer “d’un cap a l’altre de la
terra”.
En certa manera, tots es sentien
cridats per Déu, però en dues maneres diferents i antagòniques: uns
s’inclinaven per la exclusivitat, el nacionalisme i la recerca de la puresa,
que els distingís dels demès; però d’altres optaven per la universalitat, la
tolerància, la capacitat de diàleg amb tothom (la “petita Resta”), que és amb
qui s’ha identificat Jesús.
..................................................................................
Jn 1, 29-34
Quan Joan veu venir Jesús, diu a la
gent “mireu l’anyell de Déu”, però el seu significat va més enllà de la
tendresa o la innocència d’un anyell, té un fonament bíblic; es refereix a
l’anyell pasqual, que amb la seva sang “posada als muntants i la llinda de les
cases” (Ex 12, 7), va protegir el poble jueu a Egipte, alliberant-lo de
l’esclavitud. Joan atribueix a Jesús el mateix significat: marcarà la marxa
dels seus seguidors vers el definitiu alliberament.
Joan identifica Jesús com “l’home
que em passa al davant”, i assoleix un lloc preeminent, doncs ja existia abans
d’ell, i dóna testimoni de que Jesús és el Messies, veu posar-se sobre d’ell
l’Esperit, com havia dit Is 11, 2: “l’Esperit del Senyor reposarà damunt d’ell”
. La paraula posar-se, o reposar, és una manera de dir-nos que tot el que faci
Jesús, serà obra de l’Esperit de Déu, que es manté en Ell. Déu autentifica la
missió de Jesús enviant-li el seu Esperit.
Joan no coneixia Jesús, però amb el
seu bateig es va donar a conèixer i es va manifestar a tothom. Joan Baptista
reconeix Jesús com el Messies que esperaven, però no pas tal com l’esperaven:
un messies rei poderós, que els alliberés dels romans. Però la missió de Jesús
és diferent: portarà cap el servei i l’amor a Déu i als altres.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada