Solemnitat de la Santíssima Trinitat.
Ex 34, 4b-6. 8-9
Estem al
desert, després que el poble adora el vedell d’or, Moisès acudeix a Déu perquè
els perdoni. Déu li diu que talli dues tauletes de pedra i pugi al Sinaí per
renovar l’Aliança.
Baixà
Déu enmig d’un núvol i proclama Ell mateix el seu nom. L’Aliança és renovada
per iniciativa del mateix Déu, que ve a l’encontre dels homes. Déu no és pas
una entitat abstracta, fruit d’una reflexió filosòfica, sinó que és Ell qui es
dóna a conèixer dins la humanitat. Déu sempre ens acompanya, el que passa és
que no sempre som capaços de percebre com ho fa, com se’ns fa present.
“Déu
compassiu i benigne ...”. Moisès sembla que ha comprés bé el que aquesta
expressió significa, ja que en dedueix
“... vos ens perdonareu les culpes ...”, malgrat que el poble és “rebel
al jou” que el manté unit a Déu per l’Aliança, no sempre es deixa conduir, ni
segueix el camí adequat.
És
l’amor fort i durable de Déu pel seu poble. Qui manté l’Aliança.
....................................................................................
Déu estima la humanitat, ja
l’havia salvat en temps de Moisès. La novetat del Nou Testament, és el do del
seu Fill per la salvació dels homes, que no s’aconseguia amb la insistent veu
dels profetes, utilitzant tots els mitjans possibles per acostar els homes cap
a Ell. Però Déu ha estimat tan el món, fins el punt d’enviar-hi el seu Fill, a
fi de que es salvin els qui creguin en ell.
Aquest text, de la conversa de Jesús
amb Nicodem, seria com una meditació sobre les relacions entre el Pare i el
Fill, i la seva repercussió sobre nosaltres; la font de salvació és l’amor de
Déu. És suficient creure per ser salvats, però no ho serem si no volem: som
lliures de creure o no.
En moltes ocasions, Jesús ha parlat
de Déu com a Pare. En el seu bateig, i també després, en la transfiguració, es
sentia la veu de Déu dient: “aquest és el meu Fill, el meu estimat”. Jesús
també ha parlat sovint de l’Esperit d’amor que l’uneix al Pare i, fins i tot,
envià l’Esperit dins nostre, amb el seu alè. És tot aquest conjunt de
revelacions sobre el misteri de Déu, que la tradició cristiana ha volgut
expressar amb el nom de Trinitat.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada