Solemnitat del Cos i la Sang de Crist.
Dt
8, 2-3. 14-16
El text comença per “recorda’t”. Fer
memòria del nostre passat, forma part de la història de la fe, de la història
de salvació; la memòria d’un poble, és com les arrels d’un arbre, que ara no es
veuen, però en realitat, l’arbre viu gràcies a elles. Moisés recorda al poble
que, en el decurs de la marxa pel desert, malgrat les proves i dificultats que
van patir, Déu ha estat sempre present i mai l’ha abandonat. Volia mostrar,
d’una part, la pobresa del poble i, per altra, la sol·licitud constant de Déu
envers ell, doncs d’altra manera s’haguessin mor.
Aquest text va ser escrit en una
època en que el poble, instal·lat a Canaan, s’estava oblidant de la fidelitat a
l’Aliança, i tenia de superar un nou perill: la idolatria dels cananeus. Havien
d’aprendre que “l’home no viu només de pa; viu de tota paraula que surt de la
boca del Senyor” (Dt 8, 3). Déu està sempre al nostre costat, i dóna el pa de
la seva paraula (com el mannà), i l’aigua de vida eterna (com el doll que en fa
brollar de la roca).
...................................................................................
És difícil entendre aquest text, si
abans no s’explica el significat dels simbolismes que s’utilitzen.
“Carn” vol dir persona, designa la
condició humana; el do de la carn de Jesús és el do de la seva persona. “Sang”
és símbol de la vida; el do de la sang és el do de la seva vida ... encara que,
segons Lv 17, 12, com que “la sang és
vida ... ningú ha de menjar la sang”, i és també per això que els jueus no
entenien Jesús.
“Menjar” o “beure”, és assumir,
identificar-se, amb lo que es menja o es beu, i trobem també aquest sentit en diversos llocs
de l’AT: “menja això que reps. Menja’t aquest escrit i ves a parlar a Israel”
(Ez 3, 1) ... “quan m’arribava la teva paraula, jo la devorava ...” (Jr 15,
16). Calia menjar, empassar-se la Paraula (= la carn o el pa), per assimilar-la
i poder-la proclamar.
Quan es va escriure aquest evangeli,
a l’entorn de l’any 100, la pràctica de la eucaristia estava ja sòlidament
establerta, i és a la llum d’aquell Sopar (que Joan no descriu) que es
comprenen les paraules de Jesús.
Amb aquest llenguatge simbòlic,
Jesús ens vol dir que la seva història personal (la carn) i la seva vida (la
sang), han estat per donar-nos vida a nosaltres, i seguir-lo comporta assumir,
adherir-se, al missatge que ens ofereix la seva persona durant tota la seva
vida.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada