Diumenge XXXIV-d-any
Ez 34, 11-12. 15-17
El profeta s’esforça per tornar
l’esperança als deportats a Babilònia i, per explicar la sol·licitud de Déu pel
seu poble, utilitza la imatge d’un pastor, el Bon Pastor que vetlla per les
seves ovelles. El poble, sotmès a la deportació, lluny de la seva terra, es
creia abandonat del Senyor.
Una bona
notícia és que Déu resta fidel a l’Aliança, i “Jo mateix” (ho repeteix tres
vegades), Déu mateix, aplegarà totes les ovelles en una bona pastura, fins i
tot les que “s’havien dispersat el dia de núvols i boira” i, com un bon pastor,
les pasturarà “totes amb justícia”.
Pot
sorprendre la imatge d’un bon pastor, però primitivament el ceptre d’un rei era
un bastó de pastor i Hamurabi, rei de Babilònia, 1200 anys abans d’Ezequiel, ja
es considerava ell mateix com un pastor pel seu poble.
Mt 25, 31-46
El text ens parla de la trobada final amb el Fill de l’Home. “Tots els pobles es reuniran davant seu”, tots els pobles, fins i tot els que mai han sentit parlar del missatge de Jesús.
En un marc apocalíptic del judici final, es
descriu, en forma de paràbola, com el Rei-Pastor farà la tria de les ovelles
(els bons, símbol de virtut i submissió) i els cabrits (els dolents, símbol
d’agressivitat i desobediència).
Jesús es fa a
la vegada germà i defensor dels més pobres, fins a identificar-se amb ells.
Això fa comprendre l’astorament d’alguns, al sentir les paraules del Senyor ...
però ¿Quan vàrem fer tot això? si ni el van conèixer ... doncs quan ho vareu
fer als demès, als que ho necessitaven.
Alguns es sorprenen de descobrir que estaven propers al Crist sense saber-ho.
Uns altres descobreixen, una mica tard, que el seu lligam amb el Crist era
fictici, el servien amb paraules, però no pas amb fets. Ser just, per Jesús, és donar a qui ho
necessita. Tot deixeble ha de saber que no es pot dissociar l’amor a Déu i
l’amor al pròxim.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada