El Baptisme del Senyor
Is 42, 1-4, 6-7
És un text del segon Isaïes, que predica en temps de l’exili a Babilònia, i
s’esforça a donar coratge als seus compatriotes. El poble, perdut, lluny de la
seva terra, es preguntava si Déu no l’havia abandonat, degut a la seva
infidelitat. Llavors, el profeta afirma que comença el temps de la consolació.
Ja no és el passat la mesura del present, sinó un esdevenir nou que Déu
proposa. La desesperació de l’exili, passa a ser esperança.
Parla
de l’actitud del Servent de Déu, cridat i assistit per l’Esperit, per dur a
terme una especial missió: fer present, amb la seva vida, l’actitud de Déu
envers l’humanitat, és evidenciar que Déu instaura la seva justícia i la seva
llum, a través de la debilitat de l’ésser humà. La voluntat de Déu és de
salvació i alliberament per tota la humanitat.
Els
jueus van identificar aquest “Servent” amb la “resta d’Israel”, i la comunitat
cristiana hi ha vist la figura de Jesús, introduint un nou concepte de Messies,
que comparteix la debilitat de la condició humana, en coherència amb el Déu amb
nosaltres.
Mc 1, 7-11
Segons l’evangeli de Marc, el baptisme de Jesús és la
seva primera manifestació pública, i caldria destacar-ne la seva humilitat, al
sotmetre’s al bateig de Joan.
Jesús
es presenta a la vora del Jordà i demana ser batejat, tal i com ho fan altres
homes; ell era un home com els demés. I vet aquí que el seu bateig va ser una
veritable revelació de la seva persona. El cel s’esquinçà, el que vol dir que
la comunicació entre Déu i els homes,
amb Jesús, s’ha restablert. La identitat de Jesús amb el Pare, es
constata amb el que esdevé durant el baptisme: el cel s’obre, baixa l’Esperit i
una veu diu que Jesús és el fill estimat de Déu. És fill a la manera del
Servent d’Isaïes: el fill obedient que s’encarna en la història i participa de
la realitat humana.
Com
l’alè de Déu planava sobre les aigües en la primera creació, l’Esperit, com un
colom, plana sobre Jesús, que és el primer de la nova creació. Jesús és capdavanter d’aquesta nova humanitat, que
viurà segons l’Esperit de Déu.
Això
passa a la vora del Jordà, el riu que el poble de Déu va travessar per entrar a
la Terra Promesa, i Jesús surt també del Jordà, al davant del poble nou, per
accedir a una vida nova que ell proposarà.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada