Setmana II durant l’any
Anna porta Samuel al
santuari de Silo, en agraïment de que Déu li concedís aquest fill, tot i sent
estèril. És en aquest santuari que Samuel és cridat a esdevenir profeta.
Es podria remarcar: 1)
Samuel és encara un noi, però és dins la feblesa humana que Déu es manifesta,
2) la iniciativa ve de Déu, que el crida tres vegades, 3) sovint, és necessari
un intermediari per interpretar la crida; en aquest cas, el sacerdot Elí, que
li aconsella la actitud a seguir, i 4) la resposta de Samuel a la crida, que es
fa possible gràcies a l’escolta: “Parleu, que el vostre servent us escota”
Sovint, pensem que la pregària consisteix en parlar molt, i s’oblida que és, sobretot, un temps per escoltar.
Jn 1, 35-42
Joan Baptista diu a dos
dels seus deixebles: “Mireu l’anyell de Déu”. Però què els vol dir amb això
d’anyell? En realitat, el mot arameu significa, a la vegada, “anyell” i
“servidor”. Això porta a que alguns ho interpretin com l’anyell pasqual
proposat per Moisès, per recordar que Déu els va alliberar, i aquí s’anunciaria
una nova Pasqua, un nou i definitiu alliberament. Però d’altres creuen que es
podria referir a la figura messiànica del “servidor de Jahvé”, que va presentar
Isaïes.
Els dos primers deixebles
van cap a Jesús perquè Joan els orienta cap a ell. Jesús mostra una gran
discreció, “veniu i ho veureu”, res no els força amb aquesta crida, són
invitats a veure i a restar prop de Jesús. Seran testimonis que poden també
esdevenir intermediaris, i així es produeix quan Andreu crida al seu germà
Simó. És remarcable el procés teològic d’aquests deixebles, que primer nomenen
Jesús “mestre” i, ben aviat, confessen que “hem trobat el Messies”.
Això contrasta amb la
trobada de Jesús amb Simó que, amb autoritat, pren possessió d’aquest deixeble
canviant-li el nom, transforma Simó en una altre persona; ara es dirà Cefes,
pedra, esdevindrà una pedra viva per l’edificació de l’Església.
Se’ns presenta, d’una
manera simbòlica, les característiques que ha d’assumir la vida d’un creient,
en aquell temps i també ara: seguir Jesús i donar-lo a conèixer, però amb
vivències, amb fets, oferint un testimoni personal.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada