Jo 3, 1-5. 10
El llibre de Jonàs
pretén explicar una història que, en realitat, és una faula, però
de la que se’n poden treure unes lliçons. Va ser escrit a la
tornada de l’exili a Babilònia, i volia recordar que Déu vol
salvar tota la humanitat, i no tant sols el poble escollit.
Lliçons a considerar: 1)
Déu estima tots els homes i n’espera un sol gest per perdonar-los,
2) els considerats pecadors, o pagans, sovint són els més disposats
a escoltar la paraula de Déu, i 3) es vol remarcar, també, la
importància de la predicació profètica per la conversió dels que
estan allunyats de Déu.
..........................................................................
Mc 1, 14-20
Al ser Joan empresonat,
s’ha acabat la seva missió, Jesús torna a Galilea, i és allà on
comença la seva predicació. La Bona Nova ve de Galilea, un país
més aviat menystingut, i no pas del Temple, ni de Jerusalem.
El missatge que ve a
proclamar Jesús, es pot resumir amb aquestes paraules: “S’ha
complert el temps i el Regne de Déu és a prop. Convertiu-vos i
creieu en la bona nova”. Estem arribant a l’objectiu, “s’ha
complert el temps”, això és ja una realitat, i “convertir-se”
és canviar d’orientació i veure Déu tal i com és ... el Déu de
l’amor i del perdó.
La primera acció de
Jesús, és buscar col·laboradors per tirar endavant el seu
projecte, però no escull sacerdots, fariseus o altra gent important,
sinó simples treballadors, i ho fa tot passant vora el mar. Primer
crida Simó i el seu germà Andreu, que deixen la feina i el
segueixen; una mica més tard són Jaume i Joan els qui responen a la
crida de Jesús.
En la Bíblia, el mar
representa les forces del mal, i és aquí on Jesús comença a
anunciar la Bona Nova. Cadascun dels evangelistes, però, explica
d’una manera personal aquesta crida dels deixebles, situant-la en
un context diferent. Cridant els deixebles, es posa de manifest la
iniciativa de Jesús, i la autoritat i força de la seva crida. Es
vol donar a entendre, també, que la resposta va ser immediata i
definitiva. Els farà “pescadors d’homes”, que no s’ha
d’interpretar com una captura, sinó com un alliberament ... és
fer-los sortir del mar, que és el mal.
La iniciativa és de
Jesús, i seguir el mestre és l’actitud del deixeble.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada