Restes de la sinagoga de Cafarnaüm
Dt 18, 15-20
Abans d’entrar a la
terra promesa, el poble té por de sentir la veu del Senyor i el gran
foc que l’acompanya; en tenien experiència de quan parlà amb
Moisès. Déu comprèn aquest temor i els diu que farà que s’aixequi
enmig del poble, un profeta com Moisès, que transmetrà les seves
paraules.
Aquesta promesa, donada a
través de Moisès, insisteix en quatre punts: 1) Serà un profeta
escollit per Déu qui conduirà el poble, un profeta com
Moisès, és a dir, un veritable enviat de
Déu, 2) el vertader profeta sortirà del poble de l’Aliança, i
adverteix contra els falsos profetes, 3) aquest profeta transmetrà
fidelment la paraula de Déu (“li posaré als llavis les meves
paraules”), i 4) és vital per el poble escoltar els profetes
enviats per Déu.
Aquest profeta com
Moisès, sembla prefigurar el Messies i és,
en realitat, tal i com el presentarà l’evangeli de Mateu.
..........................................................................
Mc 1, 21-28
Jesús
ve de cridar els seus quatre primers deixebles, i amb ells arriba a
Cafarnaüm. El dissabte, van junts a la sinagoga i Jesús, com tot
jueu pietós, comenta els textos proposats i es posa a ensenyar.
Segons Marc, els deixebles, des del començament, són testimonis de
l’activitat de Jesús. L’evangeli no parla del que Jesús va dir,
va ensenyar, sinó de l’impacte de la seva intervenció, remarcant
l’autoritat que desprenen les seves paraules. Potser entre els
assistents, alguns pensaven en la promesa que Déu havia fet a
Moisès: un profeta que portaria les seves paraules.
Després, Jesús expulsa
un dimoni; el millor dels ensenyaments és l’acció que allibera
l’home de tota forma de mal. El dimoni es retira i protesta
desesperat: “has vingut a destruir-nos?”. Però Jesús l’obliga
a callar. El maligne sap bé qui és Jesús ... però cap dels
presents sembla reconèixer en Jesús el Messies. Jesús no vol que
el misteri de la seva persona sigui divulgat tan aviat, abans que els
deixebles estiguin en disposició d’entendre’l, és el “secret
messiànic”.
Segons Marc, és el
començament del ministeri de Jesús, en que es proposen els dos
aspectes de la seva obra, que aquí es manifesten junts:
l’ensenyament i l’acció.
“¿Què vol dir tot
això?” es pregunten. Els miracles i actes de poder de Jesús
interroguen, són un signe, i junt amb la predicació, constitueixen
la progressiva revelació de la personalitat de Jesús i el contingut
del seu missatge.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada