Si
bé la crucifixió i mort de Jesús van ser esdeveniments públics,
la resurrecció és quelcom confidencial.
Ningú
ha vist la Resurrecció de Jesús: la tomba va ser trobada buida. Cap
text descriu el fet, ningú era allà per verificar-ho. Ell viu d’una
altre manera, com en un altre món, que se’ns escapa. No era pas la
reanimació d’un cadàver, sinó un passar de la nostra condició
mortal al món propi de Déu.
En
els 4 evangelis es descriu la tomba buida, però sense masses
coincidències: els personatges són diferents, encara que sempre
dones que, en aquell temps, el seu testimoni no era vàlid, doncs per
ser-ho era imprescindible el de dos o més homes.
La
tomba buida, la desaparició del cadàver, no els fa creure en la
resurrecció, però si haguessin trobat el cos de Jesús en el
sepulcre, no hagués estat possible la fe en la resurrecció, ja que,
pels semites, en el cos hi havia tota la persona, no hi havia la idea
de cos i esperit (el dualisme grec de Plató) i, per tant, mai
haguessin admès la possibilitat d’una aparició: si Jesús estava
en la tomba, no podia estar en cap altre lloc. La desaparició del
cadàver no fonamenta la fe en la resurrecció, però n’és una
condició necessària.
Segons
l’evangeli de Marc, el més antic, les dones troben la tomba buida,
on només reconeixen “un jove vestit de blanc” que els diu: “no
és aquí”. Jesús continua estan en el present i és actiu: “va
davant vostre a Galilea”. Només reprenent el seguiment que havia
quedat interromput per la mort en la creu, Jesús restablirà la
visió. I aquesta trobada tindrà lloc a Galilea, és a dir, en mig
de la nostra vida ordinària, en el que és habitual, quotidià …
Galilea és la oportunitat de començar de nou.
El
que es tradueix per “aparicions”, literalment és “deixar-se
veure”, però el sentit de la visió està vinculat al tema de la
fe: els deixebles veuen coses que sense la fe no es veurien. Després
del desengany per la mort de Jesús, els fa reconèixer que el Jesús,
que fou crucificat i sepultat, ara és viu.
Marc
ens diu que les dones, les úniques que havien pogut superar els
esdeveniments de la mort de Jesús (tots els altres havien fugit,
doncs la condemna de Jesús els podria afectar també a ells), ara
s’enfonsen, la por s’apodera d’elles, les desborda … i
abandonen. Així, doncs, ja no queda ningú dels seus seguidors …
Al posar aquí Marc punt i final al seu Evangeli (la resta va ser un
afegitó molt posterior), se’ns està dient que si les dones no
varen dir res, las comunitats que posteriorment es van anar formant,
havien de ser fruit d’una nova presència de Jesús. Segur que
quelcom va passar, sinó ara nosaltres, 2000 anys després, no seríem
cristians.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada