El mont Tabor
Gn 15, 5-12. 17-18
És
el relat de l’aliança amb Abraham, que segella les promeses que
Déu li havia fet: una descendència tan nombrosa com les estrelles
del cel, i una terra. Es vol mostrar la proximitat i el compromís de
Déu amb l’home.
Es compleixen els ritus
habituals de les aliances d’aquell temps, en aquest cas, entre
Abraham i Déu. Els contractants passaven descalços entre els
animals partits, les dues meitats pertanyen a un mateix cos, les dues
parts contractants, estan unides com un sol ésser, i enmig de la
sang, compartien la vida (=sang), tot dient “que em passi a mi
això, si no compleixo el tracta”.
La son misteriosa
d’Abraham, fa pensar en Adam, quan Déu crea la dona ... l’home
no pot presenciar l’obra de Déu. El pas de Déu enmig dels
animals, és simbolitzat amb un forn fumejant i una torxa encesa, com
sovint apareix en la Bíblia.
.....................................................................
Lc 9, 28-36
Jesús, de camí cap a
Jerusalem, havia anunciat que l’esperava el refús i la mort; la
transfiguració apareix com un esclat de llum enmig de la foscor.
La muntanya apropa a Déu,
i és el lloc on Jesús es posa en contacta amb el Pare, i la
pregària és una trobada que transfigura ... i és aquí on els tres
deixebles descobreixen la vertadera naturalesa de Jesús, que es posa
a parlar amb Moisés i Elies, que representen la Llei i els Profetes,
i comenten els propers esdeveniments que l’esperen a Jerusalem;
seria com una manera de dir que per comprendre Jesús cal acudir a la
Llei i els Profetes,
Davant aquest confort
espiritual dalt la muntanya, Pere proposa quedar-s’hi muntant unes
tendes, però “Pere no sabia el què deia”, no és bo
despreocupar-se dels que quedaven a baix de la muntanya.
Els deixebles veuen la
glòria de Jesús, però no la saben interpretar i, de dins un núvol
que els va cobrint, en surt una veu que els diu “Aquest és el meu
Fill ... escolteu-lo”. En el bateig de Jesús, Déu diu “tu ets
...”, però aquí Déu es dirigeix als deixebles, “aquest és
...”, i hi afegeix “escolteu-lo”. Al iniciar Jesús el camí
cap a Jerusalem, és com prevenir als deixebles que, malgrat el que
vegin passar, Déu continua recolzant Jesús.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada