Dt 26, 4-10
Aquest text del
Deuteronomi, és la professió de fe d’Israel, i es presenta com
les darreres paraules de Moisés, abans d’entrar a la Terra
Promesa. És com una relectura dels esdeveniments que van donar lloc
al naixement del poble, és una mirada sobre la seva historia, per no
oblidar de on venen.
Quan presenten els
primers fruits de la collita, recorden els seus orígens pobres (un
arameu errant: Abraham), la seva situació de necessitat (quan eren a
Egipte) i, finalment, el do rebut (“un país que regalima llet i
mel”). A la vegada, es mostra una convicció de que és gràcies al
Senyor que el poble pot obtenir de la terra els fruits per la seva
subsistència.
En altres cultures, una
ofrena era una acció que pretenia obtenir quelcom de la divinitat,
però la novetat del Deuteronomi, és reconèixer que tot el que
tenim i el que som, és un do de Déu. Aportar una ofrena, les
primícies, és un gest de reconeixement i de memòria.
.....................................................................
Lc 4, 1-13
Després del Baptisme, en
que Jesús és proclamat Fill de Déu, és lògic pensar que, conduit
per l’Esperit, Jesús es retirés en un lloc solitari, durant 40
dies, per meditar amb el Pare el projecte de la seva missió.
Lluc aprofita per mostrar
les temptacions en que estaria sotmès l’home Jesús, al llarg de
la seva vida: quaranta és símbol d’un temps de preparació, però
també de tota una vida. Ningú sap el que devia passar durant
aquests dies en el desert, però els deixebles de Jesús, sí que
pogueren constatar les temptacions a que va estar sotmès durant tota
la seva vida.
En realitat, el diable
proposa totes les falses expectatives que la societat jueva havia
posat a l’entorn del Messies que esperaven ... i que Jesús refusa.
És temptat en allò que es creia més essencial: 1) riquesa, o
capacitat de resoldre qualsevol necessitat, transformar les pedres en
pa; 2) poder, pactant amb qui calgui per aconseguir-lo; i 3)
prestigi, la temptació de la imatge, del cop d’efecte.
El diàleg entre Jesús i
el diable, es fa en base a textos de l’Escriptura, que el diable
utilitza per intentar fer caure Jesús, i Jesús fa servir com a
resposta, d’acord amb l’Esperit.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada