Friedrich
Nietzsche
El anticristo
Un comentari
El portador de la Buena Nueva (Jesús),
murió tal como había vivido i predicado,
no para redimir a los hombres , sinó para enseñar cómo se debe vivir. Esta
práctica es el legado que dejó a la humanidad:
su conducta ante los jueces, ante los soldados, ante los acusadores y toda
clase de difamación y escarnio, su conducta es la cruz...
En el fondo, no hubo más que un solo
cristiano, que murió crucificado. El Evangelio murió crucificado...
Es absurdamente falso considerar
como rasgo distintivo del cristianismo una fe, la fe en la redención por
Cristo; solo es cristiana la práctica, una vida tal como la que vivió
el que murió crucificado...
La fatalidad del Evangelio se
decidió con la muerte; pendió de la cruz...
Sólo la muerte, esta muerte
inesperada e ignominiosa; sólo la cruz reservada en general a la canaille,
sólo esta pavorosa paradoja planteó a los discípulos el interrogante
propiamente dicho: ¿quien fue este hombre? ¿qué significó
ese acontecimiento?...
A partir de entonces, quedaba
planteado un problema absurdo: ¡cómo pudo Dios permitir eso! A este
interrogante halló la razón perturbada de la pequeña comunidad una respuesta
terriblemente absurda: Dios dió a su hijo para perdón de los pecados, como
víctima propiciatoria. ¡Hay que ver cómo se acabó de golpe el Evangelio! ¡La
víctima propiciatoria, y aun en su forma más repugnante y bárbara, el
sacrificio del inocente por los pecados de los culpables! ¡Qué
pavoroso paganismo! Jesús había abolido el mismo concepto de culpa; había
negado toda distancia entre Dios y el hombre; había vivido esta unidad
entre Dios y el hombre como su buena nueva...
Dures paraules de Friedrich
Nietzsche, a la seva obra El Anticristo, (Ensayo de crítica del
cristianismo) que per fer-hi un
judici correcte l'hem d'entendre dins del cristianisme de l'any 1888. No per
donar-li la raó en tot sinó per entendre la seva duresa. Gran admirador de
Jesús però crític radical contra el cristianisme del seu temps que ho
transporta als seus orígens.
D'aquest escrit jo destacaria dues
idees: 1) Ser cristià és intentar portar una vida tal com Jesús ens va
ensenyar 2) Aquest model de vida
qüestionava les normes socials, polítiques i religioses dels que governaven i
per això el van crucificar 3) Entendre la redempció com a Jesús víctima propiciatòria pel perdó dels nostres
pecats és una equivocació.
El terme llatí propter nos
homines et propter nostram salutem l'hem de traduir per a nosaltres els
homes i per a la nostra salvació que és una finalitat no una causa; quina es
aquesta finalitat ?: mostrar-nos el camí per alliberar-nos de la situació de
pecat en la que estam esclavitzats. El pecat del món. Aquest camí és
l'Evangeli.
Si ser cristià és una "manera
de viure", on queda la fe ? Aquest ser cristià es fonamenta en
la plena confiança que tenim en Jesús de que és la veritat i la vida.
Aquesta confiança en Jesús és fonamenta en la fe de Jesús en Déu, que
ens mostra la seva veritable voluntat.
Aquesta fe la celebrem en els
sagraments, especialment en l'Eucaristia, la celebració comunitària
del misteri Pasqual: Passió, crucifixió, resurrecció i esperança de la seva
vinguda.
És pot ser cristià de fet, sense
estar batejat , sense participar, de forma explícita, de la fe en Jesús i de
les celebracions d'aquesta fe ? Llegiu Mt 21,28-32
LLorenç Casanova
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