Diumenge II de Quaresma.
Gn 12, 1-4
Amb aquest text es comença la llarga historia
d’amor entre Déu i el seu poble. Abram descobreix la crida de Déu a deixar el
seu país, el seu clan i el seu poble, i fiar-se de la seva promesa, que el
portarà a ser pare d’un poble nombrós dins una nova terra: la “terra promesa”.
Si Déu crida Abram (a tot l’home), és per la seva benaurança; Déu es revela
com el qui vol el bé de l’home, el fa marxar pel seu bé,
Aquesta benaurança promesa a Abram, no és pas per ell sol; el projecta de Déu és
per tota la humanitat. Posar-se en marxa, responent a la crida de Déu, és una
prova de la fe d’Abram i, més endavant, Déu li canviarà el nom, es dirà
Abraham, que vol dir “pare de multituds”.
.....................................................
.............................
Mt 17, 1-9
Hi
ha un paral·lelisme entre la escena de la Transfiguració i la del Baptisme de
Jesús. La veu de Déu en el Baptisme recolza Jesús al començar la seva missió;
al acabar el seu camí per Galilea i abans d’iniciar la ruta cap a Jerusalem, on
el mataran, es produeix la Transfiguració, amb un nou recolzament a Jesús per
part de Déu, és com dir: malgrat el que veieu que passa a partir d’ara,
continuo estant-hi d’acord ... i aquí hi
afegeix “escolteu-lo”. Estar-hi d’acord, no s’ha d’interpretar que Déu vol que
el matin, que exigeix un sacrifici, semblant als déus pagans; “el que vull és
amor i no sacrificis”, llegim en Os 6,6.
En el text hi abunden les imatges
bíbliques: 1) la muntanya, com a lloc de revelació de Déu, 2) el núvol, signe
de la presència de Déu, 3) la cara i els vestits de Jesús, resplendents i plens
de llum, semblant a Moisés baixant del Sinaí, 4) Moisés i Elies, representen la
Llei i els Profetes, el conjunt de les Escriptures, i 5) les tendes que evoquen
la festa de les Tendes, en que els jueus recordaven la travessa del desert; és
probable que la Transfiguració tingués lloc durant aquestes festes, i això
explicaria la proposta de Pere de fer-hi unes cabanes.
Després
els deixebles, prosternats sentint la veu de Déu, quan aixequen els ulls sols
veuen Jesús; Moisés i Elies ja no hi eren: la Llei i els Profetes cedien el
lloc a Jesús ... però aquesta realitat, sols es podrà entendre després de la
Resurrecció, i és per això que Jesús els diu que no ho diguin a ningú.
Joan i
Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada