Diumenge V de Quaresma.
Ez
37, 12-14
Ezequiel està exiliat a
Babilònia amb el poble, i els hi vol donar esperança, testimoniant la seva
confiança en Déu. Amb el temps,
començaven a morir els més ancians i els malalts, i al dolor per la mort
d’un ésser estimat, s’hi afegia el morir en terra estrangera i sepultar-los
enmig d’estranys. Però Déu obrirà els sepulcres i els farà tornar a Israel i
“adormir-se” junt als seus avantpassats. El profeta no es refereix pas a la
resurrecció dels morts, idea que no apareix fins el s. II aC, sinó a la
resurrecció del poble, portador de les promeses de Déu.
El missatge que dóna Ezequiel és una
doble promesa: “obriré els vostres sepulcres” i “us faré tornar a la terra
d’Israel”. Però hi ha quelcom més: “posaré el meu esperit dins vostre i
recobrareu la vida”. Es una nova aliança inscrita no en taules de pedra, sinó
dins els cors.
.....................................................
.............................
Jn 11, 1-45
Quan Jesús arriba a casa de Marta i
Maria, li diuen que Llàtzer porta ja quatre dies enterrat; es creia que al
quart dia l’ànima havia ja abandonat definitivament el cos, i el retorn era
impossible. La mort de Llàtzer, però, va ser com un parèntesi en la seva vida
terrestre, ja que després que Jesús el fa reviure, va continuar la seva vida
ordinària. A què ve, doncs, aquest miracle? ... Jesús es manifesta com qui ens
pot donar la vida i en qui podem creure.
Si bé la reanimació de
Llàtzer és important, lo fonamental és el diàleg de Jesús amb Marta, que creu
en la resurrecció a la fi dels temps, però Jesús li permet anar més lluny i se
li revela com a Senyor de la vida: “Jo sóc la resurrecció i la vida”, que porta
Marta a la confessió de fe: “Tu ets el Messies, el Fill de Déu”, que no és pas
una conseqüència del miracle, que encara no s’ha produït, sinó una resposta a
la revelació de Jesús, i a la seva interpel·lació “Ho creus això?”.
El relat deixa veure també un Jesús
molt humà, té un gran sentit de l’amistat, i es commogué profundament.
Dels jueus que presencien com
Llàtzer reviu, uns creuen però altres corren a explicar-ho als fariseus, que
tindran un nou motiu per decidir fer matar Jesús.
El més important d’aquesta narració
és que Jesús es manifesta com qui pot donar la vida i en qui podem creure. El
que compta és la glòria de Déu, però per veure-la cal tenir fe. “Si creus
veuràs la glòria de Déu”, diu Jesús a Marta, la fe ens obrirà els ulls.
Joan i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada