Diumenge-XIV-d-any
Za 9, 9-10
Es
tracta del que se’n diu un oracle de consolació. Cal situar aquest text a
l’inici de la dominació grega, amb les grans conquestes d’Alexandre el Gran.
El
profeta pensa en un altre tipus de rei, certament victoriós, però modest, que
no es recolza en el prestigi de les armes, ni en el luxe. Un rei que entra a
Jerusalem muntant un ase, semblant a com Salomó ho va fer sobre la mula del seu
pare David (però aquí encara més humil, en un pollí) i va ser acollit amb crits
de joia.
El
Messies que anuncia Zacaries és, d’entrada, presentat com un rei, seguint
l’espera tradicional del poble jueu ... però la seva novetat és que combina el
Messies Rei amb la humilitat del Servent descrit per Isaïes, ja que el seu rei
és humil. Una sola cosa compta: instaurar la pau i la justícia a tots els
pobles. La comunitat cristiana ha aplicat a Jesús aquest oracle de Zacaries.
Mt
11, 25-30
“Aquell
temps”, es vol referir a quan Jesús constata, amb dolor, el refús del seu
poble. No hi ha res més dolorós que un amor incomprès i menystingut per un
poble influït pels mestres de la Llei.
Llavors,
Jesús comença una pregària de lloança a Déu Pare i posa en relleu que, són els
senzills els qui s’obren al seu missatge de salvació, i no els “savis”, que es
consideren grans i entesos ... com els escribes. Es beneficiaran els petits
que, amb tota simplicitat, reben Jesús com el seu Salvador i així, la revelació
dels pensaments de Déu. Després, Jesús parla als deixebles, de les relacions
entre el Pare i Ell, i els convida a seguir-lo: “veniu a mi”.
Jesús
fa una crida, una invitació, al repòs dels afeixugats, que eren els pobres que
havien de suportar la càrrega de les prescripcions que els imposaven els
mestres de la llei, amb la obligació de complir, en la pràctica diària, els
manaments en que havien traduït la Llei de Moisés.
La
imatge del “jou”, era utilitzada per parlar d’allò que s’imposava el bon
jueu per fer la voluntat de Déu ... però
Jesús hi contraposa el seu ensenyament alliberador, i convida a que es facin
deixebles seus, amb el que trobaran el repòs, doncs el jou que Ell imposa és
sols estimar Déu i el proïsme.
Enganxar-se
al jou de Jesús, és trobar el repòs en la llei de l’amor, i és Ell qui ens
donarà la força per tirar endavant.
Joan
i Roser
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada