(Recuperat de 16_1_2010)
les lectures del 2n diumenge durant l'any. 16 de gener
"Aquest vi, diu el cap del servei, és molt millor que el d'abans"
Is 62, 1-5
S’ha
acabat l’exili a Babilònia, i el poble retorna a Jerusalem, però el
Temple encara està destruït, i pensen si Déu realment s’ocupa d’ells. És
per combatre aquesta desesperança, que Isaïes diu que Déu no ha pas
oblidat el poble, i parla a Jerusalem com qui s’adreça a una esposa.
Aquest és l’estat de les relacions entre Déu i el seu poble: “com un
nuvi s’alegra de tenir la núvia”.
Va ser Osees, al segle VIII aC, qui
primer va comparar el poble d’Israel amb una esposa (Os 2, 21);
després, trobem altres cites semblants d’altres profetes, que van
culminar en el Càntic dels Càntics, paràbola de l’amor de Déu per la
humanitat.
“Et donaré un nom nou ...”. Saber el nom d’algú és com
conèixe’l i, entre esposos, no és estrany donar-se un diminutiu afable,
que expressa amor. En la Bíblia, “un nom nou” indica també una missió
nova; així Abram se l’anomena Abraham, Jacob passa a dir-se Israel, Simó
esdevé Pere ... i aquí, Déu dóna un nom nou a Jerusalem, li dirà “me
l’estimo”.
.......................................................................................
Jn 2, 1-11
És
amb simbolismes, que Joan diu les coses importants en el seu evangeli, i
no parla de miracles, sinó de “signes”, lo qual provoca la pregunta
¿signe de què? ... i cal descobrir el missatge amagat en el text.
“El
tercer dia ...”, no s’ha de confondre amb un temps cronològic. En
llenguatge bíblic, és el dia reservat per l’actuació de Déu: aquí
comença a manifestar-se Jesús ... i, al final, “el tercer dia” Jesús
serà ressuscitat per Déu.
Tot comença en un àpat de noces, que evoca
un projecta d’aliança: “... com un nuvi s’alegra de tenir la núvia”,
llegim a Is 62, 5. En l’evangeli de Jn, la missió de Jesús es situa
entre dos àpats: Canà de Galilea i l’últim Sopar de Pasqua.
Les
piques de pedra servien per posar-hi l’aigua per la purificació, i
estaven buides, representaven la Llei, els ritus, els legalismes, les
normes ... però amb Jesús es transformen i queden plenes de vi, símbol
de l’arribada d’uns temps nous, d’un altre tipus d’Aliança, el vi supera
l’aigua; aquest vi, diu el cap del servei, és molt millor que el
d’abans.
Maria, en Joan, hi surt sols dues vegades: al inici, les
noces de Canà, i al final, acompanyant Jesús a la creu. “L’hora”, és el
moment en que el projecte de Déu ha estat definitivament acomplert en
Jesús i, per això, quan Maria suggereix que no tenen vi, li diu que
encara no ha arribat l’hora. Després, Maria convida als servidors a
col·laborar en l’obra de Déu: “feu el que us digui”.
JiR
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada